Riksvei 1
Sjøfarten kan gi større transportgevinst enn en jernbane i Nord-Norge.

Gjennom den manglende enigheten om Nasjonal transportplan (NTP) for 2022–2032 er det oppstått et meget godt utgangspunkt for en omprioritering av samferdselsmidler for en ny regjering. Vi kan ta utgangspunkt i at Norge er sjøveien mot Nord og har en unik og rimelig samferdselssituasjon med sjøveien – Riksvei 1. En satsing på Riksvei 1 vil styrke norsk industri der vi allerede har ledende miljøer på skipsbygging, automatisering og lading. Videre bør det lages en systematisk plan for hvordan mer gods- og persontransport kan flyttes over på sjø i hele landet, herunder Oslofjorden, og hvordan vi kan bruke norske verft og rederier i denne prosessen og videre hvilke veiinvesteringer som følger av dette.
Økonomene Morten Jerven, Erik S. Reinert, Maria Walberg, Rune Skarstein, Chr. Anton Smedshaug og Marie Sneve Martinussen skriver onsdager i Klassekampen.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent