Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Regissør Morten Traavik langer ut mot kontroll av ytringsrommet og mener kunsten skal ha få grenser:

Kritiserer egen bransje

RASER: Morten Traavik, regissøren bak teaterstykket «Sløserikommisjonen», mener norske kunstnerorganisasjoner er med på å innskrenke ytringsfriheten i Norge. FOTO: ANNIKEN C. MOHR

Regissør Morten Traavik går hardt ut mot kunstnerorganisasjonene som har rettet kritikk mot Ytringsfrihetskommisjonen.

– Dette er en støtteerklæring for en innskrenking av ytringsrommet, sier kunstner og regissør Morten Traavik.

Den siste uka har det stormet rundt regjeringens Ytringsfrihetskommisjon. Onsdag forrige uke trakk Begard Reza, generalsekretær i LHBT-organisasjonen Salam, seg fra den regjeringsoppnevnte ytringsfrihetskommisjonen.

I en VG-kronikk oppga hun at den utløsende årsaken var at kommisjonen hadde invitert investoren Are Søberg, som står bak Facebook-kontoen, Sløseriombudsmannen som viser fram eksempler på «sløseri av skattepenger», til et innspillsmøte for kunstnere om ytringsfrihet.

Opprop mot kommisjon

To dager etter Rezas avgang sendte Norske Dansekunstnere et innspill til ytringsfrihetskommisjonen og Kulturdepartementet. I brevet uttrykker forbundet bekymring rundt kommisjonens arbeid og det de mener er økt hets av norske kunstnere.

Samtidig sendte 15 kunstnerorganisasjoner ut en støtteerklæring til Norske Dansekunstneres innspillsbrev.

Her anmoder de blant annet Ytringsfrihetskommisjonen «om å ta dette på ytterste alvor».

Morten Traavik står bak teaterstykket «Sløserikommisjonen» som er et samarbeid mellom Traaviks teaterkompani og Are Søberg. Et teaterstykke som tidligere også er blitt møtt med mye kritikk.

Han reagerer kraftig på oppropet som de ulike kunstnerorganisasjonene nå har stilt seg bak.

– Det er objektivt sett et opprop for en større kontroll av ytringsrommet, sier Traavik.

Til tross for at han selv er en del av norsk kulturliv, er Traavik fullstendig uenig med kunstnerorganisasjonene som nå har rettet en kritisk pekefinger mot Ytringsfrihetskommisjonen.

– Jeg føler meg ikke representert. Og jeg føler ikke at den frie kunsten er representert i en slik framgangsmåte, sier han.

– Har utløst hets

Kristine Karåla Øren, forbundsleder i Norske Dansekunstnere, mener ytringsfrihetskommisjonen aldri skulle invitert Søberg til innspillsmøte om ytringsfriheten.

– Invitasjonen har blitt begrunnet i et ønske om å diskutere offentlig forvaltning og økonomi fra Søbergs side. Mandatet til kommisjonen er ikke å se spesifikt på offentlig finansiering av kunst, det handler om å kartlegge reaksjoner kunstnere opplever når de gjennom kunsten velger å delta i det offentlige ordskiftet, sier Øren.

I innspillsbrevet skriver forbundet at innleggene til Sløseriombudsmannen til tider har «utløst ekstreme mengder med hets» rettet mot kunstnere.

Hva slags type hets og trakassering mottar kunstnerne? Hva er alvorsgraden?

– Det er snakk om så alvorlige hendelser som blant annet drapstrusler. Vi har fått høre om kunstnere som har fått tegnet hakekors på døra, forteller Øren.

Ruben Steinum, leder i Norske Billedkunstnere, som også har signert oppropet, er uenig i at de er med på å innskrenke ytringsrommet.

– Dette handler om å legge til rette ytringsfrihetsvilkårene for at kunstnerne kan ytre seg fritt, sier han.

Etterlyser eksempler

Traavik på sin side savner mer konkrete eksempler på trusler og trakassering som kunstnere har mottatt i kjølvannet av å bli omtalt av Sløseriombudsmannen.

– Det er helt reelt at kunstnere mottar ubehagelige meldinger, men det er ikke en trussel mot norsk kulturliv.

Han sier at kunsten må ha så få grenser som overhodet mulig.

– Så lenge ingen dør eller får livene sine ødelagt. Og det har jeg ikke sett noen eksempler på så langt, sier Traavik.

Han nøler heller ikke med å omtale innspillsbrevet og støtteerklæringen fra kunstnerorganisasjonene som eksempel på såkalt «no-platforming» eller «scenenekt» – en betegnelse som gjerne brukes om det å nekte noen å ytre seg i offentligheten.

– Ja, absolutt. Det går ikke an å hevde noe annet, sier han.

RETTEN TIL YTRING: Rettigheitstenkinga generelt har utvikla seg frå eit spørsmål om rett frå til eit spørsmål om rett til, skriv Jørn Øyrehagen Sunde. ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS
AKTIV DEBATTANT: Ahmed Umar er en norsk-sudansk kunstner utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han er aktiv som debattant på sosiale medier og er blitt et forbilde for unge homofile i Sudan.
ETIKK OG ESTETIKK: Kunst har alltid vært en del av politiske bevegelser, men dagens debatt rundt ytringsfrihet og politisk kunst etterlater kunstnere i en vanskelig posisjon. Her Hannah Ryggens vev «Gru. Fra borgerkrigen i Spania» fra 1936. FOTO: NASJONALGALLERIET
STÅR STØTT: Forfatter Sandra Lillebø, som er styremedlem i Den norske Forfatterforening, svarer på kritikken fra medlemmene i kjølvannet av at foreningen skrev under på et støtteopprop mot Ytringsfrihets­kommisjonen.
FOTO: HANNE MARIE LENTH SOLBØ
Serie

Sløseri og ytringer

Striden rundt Are Søbergs «Sløseriombudsmannen» og Ytringsfrihetskommisjonens arbeid spisser seg til. Her er Klassekampens dekning samlet.

– Traavik er debattens joker

– Det er umulig å vite hva Morten Traavik mener. Han er debattens joker, sier Knut Alfsen, i Norsk Skuespillerforbund, en av kunstnerorganisasjonene som har underskrevet innspillsbrevet.

– Som scenekunstner iscenesetter Traavik seg selv som en del av kunstprosjektet. Et viktig poeng i denne sjangeren er at kunstnerens rolle ikke er gjort rede for.

Hva Traavik mener, er derfor ikke godt å si, mener Alfsen.

– Støtter han eller vil han drite ut Sløseriombudsmannen? Vil han lage nøytral debattplattform, som han påstår selv? spør Alfsen.

– Hans uklare rolle gjør det svært vanskelig å forholde seg til Traavik i en saklig debatt.

Traavik svarer med å takke forbundslederen.

– Jeg takker Alfsen for komplimenten, for jokere, triksere og hoffnarrer trengs mer enn noensinne i den offentlige debatten, sier han.

Kunstens privilegium og kors å bære er nettopp det flertydige, grenseløse, tvilende og tvilsomme, mener Traavik.

– Er man nysgjerrig på mitt ståsted, er det to ting å gjøre. Se forestillingene mine, eller møt meg i åpen samtale. Så enkelt og så vanskelig er dialog.

Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production