I en polemikk med Tom Egil Hverven 8. juni er Elise B. Berggren inne på «den nasjonale grunnfortellingen» og nevner litt misvisende mitt navn i den forbindelse. Det er riktig at jeg i min bok «Norge under andre verdenskrig» har hevdet at det finnes en nasjonal grunnfortelling om kampen mellom det gode og det onde under krigen, og at den har spilt en vesentlig rolle for den nasjonale selvoppfattelse og bevissthet i Norge. Det jeg derimot ikke hevder, er at denne fortellingen bør virke styrende inn på utforskningen av norsk okkupasjonshistorie.
Stortinget begynner i feil ende med estetiske fag
I forbindelse med Stortingets behandling av Stortingsmelding 18, «Oppleve, skape, dele, kunst og kultur for, med og av barn og unge» 8. juni var det enighet om å gå inn for kulturskole til alle barn. Men barn og unge er ikke bare kulturaktører på fritida, men også elever i enhetsskolen. Kulturskole er flott det, men kan dette være jobb nummer én da? Jeg opplever at mange kulturpolitikere ikke ser sammenhenger mellom lærerutdanning, skole og kultur. Så jeg må bare minne om den prekære situasjonen for estetiske fag og læreprosesser grunnskolen står i. Politikere med ambisjoner om å gi bredden av befolkningen tilgang til kunst og kultur bør derfor passe på å begynne i riktig ende for å få skuta på rett kjøl. Økologien i fellesskolen innafor estetiske fag er sterkt skada etter mange år med markedsliberal utdanningspolitikk fra både høyre- og venstresida.