Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Album

Pulserer og puster

GRAND MARIA: «Updates Sonny Rollins for the new century», ifølge jazzkritiker Will Layman. FOTO: CAROLINA MAMA
Album

Maria Grand

Reciprocity

Biophilia Records

Den sveitsisk-argentinske, nå New York-baserte tenorsaksofonisten María Grands ferske «Reciprocity» ble til mens hun gikk gravid med sin sønn, og er inspirert av det tette båndet mellom mor og barn, samt andre konsepter, som hvordan stamceller kan skifte form og ideen om Livets Tre. Og nettopp fleksibilitet, skiftende former og puls er da også i høyeste grad til stede i det musikalske uttrykket hennes, som hun har formet i samspill med sin sammensveisede og agile trio, med Kanoa Mendenhall på kontrabass og Savannah Harris på trommer. Alle tre bidrar for øvrig også med stemmer.

«Fleksibilitet, skiftende former og puls er i høyeste grad tilstede.»

Sentralt stårsuiten «Creation», med seks deler spredt utover albumets 13 spor. Etter de messende ordene «The joy of being exactly who I am» starter åpningssporet «Creation: The Joy of Being» svalt og vart, som en forsiktig oppvåkning, med Grands søkende melodi sentralt.

Stykket er likevel, som mye av musikken her, deilig organisk og tøyelig i tempo, preget av Grands klare, luftige saksofon som Mendenhalls bass smyger under så vel som spinner rundt, stundom i korte ekko eller tilsvar til Grands små figurer, andre ganger ut på egne sideveier, men alltid støttende.

Harris’ trommespill får det hele til å virke flytende i nær stillstand, før hun omtrent midtveis statuerer noe som likner en beat, og låten etter hvert tar form som noe mer håndfast, handlekraftig, målbevisst. Påfølgende «Whabri» starter også mykt og nesten «cool»-artet, med dype men mjuke basstoner og Grands deilig svevende saksofon og Harris sløye trommespill, der det også gis plass til en solo fra sistnevnte. I det hele tatt er samspillet de tre imellom romslig, men like fullt «tight», også når de hiver seg inn i mer heseblesende passasjer.

Eksempelvis den todelte «Fundamental», som starter mystisk med messende vokal over buet bass, men som i del to går fra smygende grom til herlig medrivende og baus, med drivende og funky trommespill, bølgende og pumpende bass og Grands ilende og flakkende melodilinjer. Dette er, som resten av «Reciprocity», musikk som puster og lever, både i pulserende energiske segmenter, så vel som i det vare og myke, som ofte også er elementer som går inn i hverandre.