Naturen er tverr og tettvevd, men også skjør. Som en sokk kan den brukes igjen og igjen, men hvis noe først rakner, bør den stoppes før det er for seint.
Stødig: Audun Mortensen skriver fornøyelig om en fellesskole som holder på å rakne.
Ellen Engelstad
Audun Mortensen
Assistenten
Roman
Flamme Forlag 2021, 294 sider
For en som bare har fulgt Audun Mortensens forfatterskap i sideblikket, ble jeg litt overrasket over å få en moderne arbeiderroman i fanget. Er ikke Mortensen en hipster med selvrefererende, konseptuelle innfall? Litt googling, en aktivitet jeg har en formening om at forekommer hyppig i forfatterskapet, viser at jeg vel rett og slett har tatt feil. Det konseptuelle er jo gjerne også politisk. Det sitter likevel litt inne å kalle «Assistenten» arbeiderlitteratur, og det har å gjøre med fordommer om en alvorstynget sjanger som fortsatt sliter med å finne sin moderne avstøpning. Denne romanen, lagt til Åslia Aktivitetsskole i utkanten av Oslo, minner kanskje mer om en Solstad-bok fra lærerværelset. Men den eksistensielle nerven Solstad får fram ved å plassere en nevrotisk hovedperson i et klasserom, blir her mer eksplisitt politisk. For vår duknakkede helt, AKS-assistenten Øyvind (30), begynner på lønnstrinn fem og en ettårskontrakt. Elevene på basen for fjerdetrinn har ikke innesko, fedre eller ro. De lurer på hvor mye mat de kan få, og synes ordet «garasje» er vanskelig når de spiller Alias. Rundt 90 prosent er minoritetsspråklige.
Historie: Olga Tokarczuks barokke polske historie er glimrende.
Elin Kittelsen
POPULÆR: Tokarczuk i forbindelse med at hun mottok Nobelprisen for litteratur i 2018. FOTO: SASCHA SCHUERMANN/AFP/NTB SASCHA SCHUERMANN
Olga Tokarczuk
Daghus, natthus
Roman
Oversatt av Julia Wiedlocha
Gyldendal 2021, 303 sider
Vil man kjenne Europa, må man lese Polens historie, sies det, og særlig kunne man si at det gjelder Schleisen, som har havnet på ulik side av omskiftelige grenser gjennom århundrene – sist etter andre verdenskrig, da området gikk fra å være tysk til polsk. Alle steder her har to navn – og slik er det også på landsbygda utenfor småbyen Nowa Ruda, et sted langs den polske grensa mot Tsjekkia, der vi befinner oss i åpningen av nobelprisvinner Olga Tokarczuks glimrende roman «Daghus, natthus».