Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Amedias tilbud om fellesabonnement for alle konsernets aviser vekker bekymring hos konkurrentene:

Presset av konsernmakt

VIL STÅ SAMMEN: Dagsavisens sjefredaktør Eirik Hoff Lysholm har lite å stille opp mot Amedias abonnementsløsning Pluss Alt, som gir tilgang til hele 73 aviser. – Jeg drømmer om en felles innlogging for alle mediehus, sier han. FOTO: ANNIKEN C. MOHR Anniken C. Mohr/ Klassekampen

Amedias tilbud til leserne om 73 aviser i ett abonnement gir konsernet en stor konkurransefordel. – Det er tøft å stå utenfor et sånt samarbeid, medgir Dagsavisens sjefredaktør Eirik Hoff Lysholm.

De siste årene har det blitt stadig færre aviser som klarer seg aleine utenfor de store mediekonsernene. I 2020 kontrollerte Amedia, Polaris Media og Schibsted til sammen 73 prosent av det totale avisopplaget i landet, ifølge tall fra Medietilsynet.