Du kan bla til neste sideBla med piltastene
DebattTog

Go away, Go Ahead

TRO, HÅP OG UÆRLIGHET: Go-Ahead Sørtoget har nå møtt på en svært forutsigbar krise, skriver forfatterne. Foto: Jan Kåre Ness, NTB Jan Kåre Ness

Det britiske selskapet Go-Ahead har siden desember 2019 kjørt tog på Jærbanen, Sørlandsbanen og Arendalsbanen. De vant anbudet med et oppsiktsvekkende lavt bud på bare 150 millioner i statlige overføringer. Tidligere har NSB kjørt de samme strekningene for 486 millioner i året. Bak det lave budet til Go-Ahead lå en forventning om passasjerøkning på 500.000 på Jærbanen og 300.000 på Sørlandsbanen. Et og et halvt år senere er realiteten en annen. Pandemien har sendt passasjertallene i bunn og Go-Ahead sliter med økonomien. Hva er så løsningen? Brev til Statsministerens kontor med ønske om å gjøre om på avtalen, altså skal flere av våre skattepenger gå til et utenlandsk togselskap som sender penger ut av landet.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?