Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Å skrive skrivelivet

Speilsal: Romandebutant Eirik Willyson er best når han forlater egne litterære grep og forteller familiehistorien.

Roman

Eirik Willyson

Odalen

Roman

Tiden Norsk Forlag 2021, 109 sider

Kanskje må man tilbake til et spesifikt sted i litteraturhistorien for å forstå den store utbredelsen av eksplisitte metagrep i romanskrivingen? Umiddelbart dukker «Tristram Shandy» opp med en ørefik (og for så vidt «Tusen og en natt»), men det får så være: inntrykket er at «roman-om-roman»-romanen gjør seg gjeldende som selvbevisst uttrykk først med etterkrigstidens oppløsning av troen på romanen som episk form – og også av den modernistiske romanens kunstmetafysikk og hyperrealisme – til fordel for en vending mot interne meningsforskyvninger, lek og en grunnleggende innstilling til all skriving som kunstig, hinsides realismens representasjon-av-virkelighet.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?