Sylvi Listhaug og Frp foreslår å forby det de kaller «barnehijab» i skolen. Forslaget innebærer at muslimske jenter mister sin religionsfrihet, og det er uakseptabelt. Barn og unge i Norge må kunne kle seg som de vil, og velge å bære hijab, kors og andre religiøse symboler uten innblanding. Det er ikke hijaben som seksualiserer barn, det er de voksne, og dette er ikke et problem vi løser ved å nekte noen å praktisere religionen sin.
Lese først, kanskje?
Det er som regel med forventning vi blar opp Klassekampens Viten-spalte. Men 8. april satte vi kaffen i halsen. Bjørn Vassnes kaster seg inn i debatten om et nytt fellesfag i skolen. Over to sider fyrer han løs på blant annet historiefaget, som han mener presenterer «et smalt og fragmentert verdensbilde». Da han studerte, var «klima og geografi fraværende». Han etterlyser lærebøker med «fortellinger som drar inn naturfag, geografi og relevant religionshistorie, slik at elevene ser at verden henger sammen, og at de ulike disiplinene kan opplyse hverandre». Premisset er at andre fagfelt ikke trekkes inn. Vassnes kommer så med er rekke eksempler på hva han mener bør være med, for eksempel: Hvorfor utviklet Latin-Amerika og Nord-Amerika seg så forskjellig?