Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Aschehoug-direktør Åse Ryvarden røper at forlaget har inngått avtale med en ny strømmetjeneste:

Åpner for svenskene

SVENSKA SYNDEN: Aschehoug har så langt bare delt 74 lydbok-titler med Storytel, som er deleid av konkurrenten Cappelen Damm. Nå har direktør Åse Ryvarden inngått en avtale som innebærer at samtlige av forlagets lydbøker – inklusive lydbøkene til datterforlaget Oktober – vil dukke opp i strømmetjenesten Nextory.

Nextory kan bli den første strømmetjenesten som tilbyr lydbøker fra alle store norske forlag. Bare Gyldendal sier nei til nykommeren.

– Vi er veldig glade for å også ha avtale med Nextory, og vi ser fram til at de skal bringe Aschehougs forfattere og bøker ut til enda flere lyttere, sier Åse Ryvarden, forlagsdirektør for litteratur i Aschehoug.

Avtalen med Nextory, som inkluderer alle titlene til Aschehoug og Oktober forlag, ble undertegnet for kort tid siden.

Dette er nye takter fra forlaget, som for kort tid siden bare leverte lydbøker til Fabel – strømmetjenesten de eier sammen med Gyldendal.

– Våre forfattere skal nå ut til flest mulig lyttere og lesere, og da vil vi ha avtaler med de aktuelle tjenestene i markedet, sier Ryvarden nå.

Også Magnus Nytell, sjef for Nextorys globale satsing, er strålende fornøyd med signeringen. På telefon fra Stockholm sier han at nyheten også vil skape stor oppmerksomhet i hjemlandet, hvor Nextory er nest største strømmeaktør.

Magnus Nytell

– Endelig kan boklesere i Norge få tilgang til en tjeneste med et skikkelig bredt utvalg. Dette er bra for hele bokbransjen, proklamerer Nytell.

Stemningsskifte i bransjen

Den svenske strømmetjenesten har forsøkt å etablere seg i Norge i flere år, uten hell. Så seint som i oktober i fjor hevdet Nextory at de største norske forlagene hindret dem i å etablere seg her.

Men nå er tonen fra forlagene en annen. I løpet av våren er Nextory klar for å konkurrere mot Storytel, Fabel og Ebok pluss.

– Jeg vet ikke helt hvorfor, men de store norske forlagene har i stor grad gjort helomvending. Før møtte jeg en tydelig skepsis, men nå ønskes vi velkommen, sier Nytell.

At forlagene har forsøkt å bremse leveringen til strømmetjenester, er ikke nytt.

Storytel, eid av Cappelen Damm, og Fabel, eid av Gyldendal og Aschehoug, har i årevis fått kritikk for ikke å tilby lydbøker fra hverandres eierforlag. Ebok Pluss, som eies av Vigmostad & Bjørke, har slitt med levering fra alle tre forlagene.

Nextory har allerede avtale med Cappelen Damm, Strawberry, Vigmostad & Bjørke, Kagge og Samlaget. Dermed er Gyldendal det eneste store forlaget som ikke vil være med på leken.

Fikk gode vilkår

I 2017 ble Bokavtalens skaffe- og leveringsplikt utvidet til å også gjelde strømming. Dermed forplikter forlagene å levere lydbøker til alle strømmetjenester. Det har likevel ikke skjedd.

Åse Ryvarden sier det har vært for stor avstand mellom aktørene.

– Et av problemene med strømming er at det har vært for dårlige totalvilkår. Med Nextory ble vi enige om vilkår vi var fornøyde med, og som sikrer både forfatterne våre og oss, sier Ryvarden.

En annen forklaring er at rettigheter har skiftet hender. Tidligere eide Lydbokforlaget, som drifter Fabel, rettighetene til Aschehoug og Gyldendals lydbøker. Fra 1. januar i år tok forlagene rettighetene tilbake. Nå er det forlagene selv som forhandler med strømmetjenestene.

Gyldendal sier derimot nei til å inngå avtale med Nextory. De har forhandlet, men ønsker foreløpig ikke å levere til svenskene.

– Vi er avhengig av avtaler som er gode for oss og forfatterne våre. Det har vi så langt ikke fått til med Nextory, sier Harald Fougner, markedsdirektør for litteratur i Gyldendal.

I motsetning til Aschehoug mener Gyldendal at vilkårene de er tilbudt, ikke er gode nok.

– Vi er usikre på om utviklingen gir en sunn fordeling av inntektene og sikrer en bærekraftig forfatterøkonomi for framtida, sier han.

Gyldendal-eide Kolon har heller ikke en avtale med Nextory på plass, men er ikke like avvisende som morselskapet. Kolon-sjef Bjørn Aagenæs skriver i en e-post at de vil tilby bøkene sine til alle strømmeaktører, også Nextory.

Utveksling i sneglefart

At Nextory får tilgang til katalogene til både Aschehoug og Cappelen Damm, kan gjøre dem til en reell utfordrer til de andre tjenestene.

I januar i fjor inngikk Fabel og Storytel en prøveavtale om utveksling av titler, men utvekslingen går i sneglefart.

I mars samme år viste Klassekampens opptelling at bare 32 lydbøker fra Fabel-eier Lydbokforlaget var tilgjengelig i Storytel. Et helt år seinere har lydboktilbudet alt annet enn est ut, til tross for at utvekslingsavtalen nå skal gjelde et tresifra antall titler.

En ny opptelling viser at Storytel-lyttere kan velge mellom totalt 74 titler fra Aschehoug, inkludert titler fra Oktober, og totalt 80 titler fra Gyldendal, inkludert underforlagene Tiden og Kolon.

– Ikke plass til alle

Terje Colbjørnsen, medieviter ved Oslomet, er usikker på om det er plass til flere lydbok-aktører i Norge.

– Nå har vi snart fire strømmetjenester i et veldig lite språkområde. Jeg tror ikke det er plass til dem alle på sikt, sier han.

Han peker på at svært få lyttere vil ta seg råd til å abonnere på mer enn én tjeneste. Colbjørnsen mener det kan bli vanskelig for Nextory å konkurrere mot Storytel.

– Storytel er nok i en trygg posisjon fordi de er etablerte, og folk har en brukervane knytta til dem, sier han.

Men signeringen med Aschehoug gjør Nextory mer attraktiv, tror han. I tillegg kan strømmetjenesten hevde seg med en bredde av ulike formater, sier Colbjørnsen.

– Internasjonalt skryter Nextory av at de har gode løsninger for bildebøker og tegneserier. Det er et uutnytta marked i Norge. Hvis de har løsninger for e-bøker som er mer enn rein tekst, kan de tilby noe unikt, sier han.

I Sverige har det store tilbudet av strømmetjenester, med fire store aktører, ført til priskrig. Magnus Nytell avviser at Nextory vil konkurrere på pris.

Medieviter Colbjørnsen tror likevel at tjenesten vil prise seg rimeligere enn konkurrentene.

– Jeg blir overraska om de ikke prøver å prise seg et knepp under Storytel. Selv om de ikke vil profilere seg som et lavpristilbud, kan de likevel legge seg litt under de andre tjenestene, sier han.

Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production