Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Helvetes himmelrike: Cave og Ellis med metaforer mot mørket og dets menn.

Burlesk blodbad

MENN OG MASKINERI: Karslig i kohorten med Warren Ellis og Nick Cave. © FOTO: JOEL RYAN
Album

Nick Cave & Warren Ellis

Carnage

Goliath/AWAL

I tospann med Warren Ellis har Nick Cave på sitt 18. studioalbum på sett og vis funnet tilbake til noe av den mytespinnende, gammeltestamentlige og selektivt selvbiografiske tråden fra tidlig(ere) i karrieren. Det vil si før de to siste utgivelsene med The Bad Seeds, «Skeleton Tree» (2016) og «Ghosteen» (2019), der Caves sorg – tilstedeværelse og bearbeiding av tenåringssønnen Arthurs død – var hovedmotiv for en trilogi påbegynt med «Push The Sky Away» (2013). Trilogien var betegnet av et brudd med den streite rocken, og selv om denne musikalske utforskingen av det harmonisk oppløsende er videreført, har «Carnage» langt mer messende inspirert til felles med storverket «No More Shall We Part» (2001) enn det øvrige imellom.