Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Hvert fjerde taxiløyve i Viken er gitt etter reformenTaxisjåfør Abdi Kafi kan ikke lenger leve av lønna

Kan tjene 300 kroner dagen

NEDTUR: 35 år gamle Abdi Kafi tjener mindre penger enn han gjorde før taxireformen. Hvis det fortsetter sånn, vurderer han et nytt yrke. Foto: Siv Dolmen

KRISE: Frislippet i taxinæringen har ført til en flom av nye sjåfører, mens kundene er helt borte.

På tre og en halv måned etter liberaliseringen av taxinæringen, har det blitt gitt ut 1733 nye løyver. I Viken er hvert fjerde løyve gitt ut etter liberaliseringen, i Oslo hvert femte.

– Det er helt katastrofe, sier drosjesjåfør Abdi Kafi om livet etter taxireformen.

Før reformen trådte i kraft 1. november i fjor, hadde han allerede historisk få kunder. Etterpå ble det enda verre.

– Etter at alt stengte i mars, kunne jeg kanskje kjøre inn 1500 kroner på tolv timer om dagen. Etter reformen, ble det til 1200 kroner, sier Kafi.

Av dette får han 43 prosent. Bensin, bompenger, avgifter og slitasje på bilen står han for selv.

Kafi er en av 8100 sjåfører som hadde løyve før 1. november i fjor. Nå har han fått 1700 nye konkurrenter. Kafi jobber fra åtte om morgenen til åtte om kvelden.

– Etter en hel dags arbeid, kan jeg sitte igjen med 300 kroner utbetalt. Bensin, forsikringer og bompenger kommer i tillegg. Vi er nødt til å kjøre så mye for å dekke utgiftene og mat på bordet.

– Hvordan lever du på så lite?

– Det er ingen som klarer å leve av det, så vi får litt støtte fra Nav. Hvis ikke hadde det ikke gått. Men det er altfor lite penger, og jeg er ikke vant til å gå på Nav. Jeg liker å være selvstendig. At taxisjåfører må ha hjelp fra Nav, er verken bra for sjåførene eller samfunnet, sier Kafi.

Må kjøre mat i tillegg

Kafi har en kollega som, i desperasjon etter mer inntekt, har begynt å kjøre mat for Foodora. Det kan han ikke selv tenke seg.

– Det er slavearbeid, for å være ærlig. Hvis du kjører fra Jernbanetorget til Holmlia med mat, får du kanskje 60–70 kroner. På veien har du bom, bensin og slitasje på bilen.

Han frykter mer forurensing som følge av taxireformen.

– Med Miljøpartiet De Grønne skulle det bli motsatt, men med reformen er det kommet flere biler på veiene. Jeg kan måtte stå i to timer og vente for hver kunde, og jeg kan ikke sitte i en kald bil, sier Kafi

Ofte finner han ikke engang noe sted å stå og vente.

– De har åpnet for flere biler, uten å lage flere holdeplasser. Jeg finner ikke lenger noe sted å stå, så jeg må kjøre rundt i byen. Det er dårlig for miljøet, og jeg får heller ingen kunder.

Vurderer å bytte yrke

Kafi er egentlig utdannet apotektekniker, men for ti år siden begynte han å kjøre drosje. Han og kona og de to barna deres er avhengige av inntekten hans. Akkurat nå kunne han tjent mer på å bare gå på Nav, men han kjører for å opprettholde kunnskap og ikke bli passiv.

– Har du vurdert å bytte yrke?

– Selvsagt, jeg må finne en løsning. Jeg vil helst kjøre drosje. Det er det jeg kan og har gjort lenge. Men hvis det ikke blir bedre når samfunnet åpner, vurderer jeg å bli vekter. Jeg kan ikke bare stå stille og vente.

Kafi har heller ikke råd til å vente mye lenger. Situasjonen begynner å tære veldig på økonomien.

– Vi må bruke kredittkort for å få det til å gå rundt. Det er ikke bra, men hva kan man gjøre?

Kafi opplever at det har kommet flere useriøse sjåfører, som ikke kan yrket godt nok.

I ULENDT TERRENG: Etter 1. november i fjor er det gitt ut mange flere taxiløyver. Tallene er hentet fra transportloyve.no. Siv Dolmen

– Noen kjører for eksempel omveier eller arbeider svart, men kundene kan ikke skille mellom ærlig og uærlig. Det ødelegger ryktet for oss andre også, sier han.

– Hva tenker du om framtida?

– Det kommer til å bli uoversiktlig og uforutsigbart. Å ta tilbake løyvene blir vanskelig, nå som folk har investert i biler. Men det må bli en grense, hvis ikke er yrket ferdig. Man burde også få tilbake kjentmannsprøven. Folk må kunne yrket sitt. Vi kjører jo syke folk og pasienter.

Nå venter Kafi på at samfunnet åpner opp igjen, men han tror ikke det vil bli noe lettere da. Han frykter at mange som har fått nye løyver sitter og venter på at pandemien er over.

– Nå er det mange som egentlig har en annen jobb, som kan kjøre litt når de føler for det. Men for oss er det eneste vi har. Vi har ikke en annen jobb. Det blir ikke plass til oss, sier han.

Trenger en ekstrainntekt

Medeier og styreleder i Scandinavian Taxi AS Osman Ghader er fornøyd med liberaliseringen. Han har registrert 100 løyver etter 1. november.

– Drosjenæringen har vært et monopol i mange år. Det har begrensa mulighetene for mange mennesker og bedrifter, sier han.

Nå har han 60–70 nye sjåfører ute på veiene.

– Nå er det stengt nesten overalt, og det har kostet oss mye, men vi jobber for å få litt liv i taxinæringen. Med lave priser er det fullt mulig i Oslo at alle kan benytte taxi til persontransport, sier Ghader.

Mohammed Ifar Zamour har registrert et løyve for å tjene litt ekstra.

– Jeg er i etableringsfasen og vil komme meg inn på boligmarkedet. Jeg så på dette som en mulighet til å tjene litt ekstra så jeg kan kjøpe noe, sier han.

Han har ikke begynt å kjøre enda, og er fra før i full jobb i Møller Digital med ansvar for drift.

– At jeg er i arbeid, gjør meg tålmodig. Jeg venter til det løsner opp og folk er mer ute og bruker penger, sier han.

Drosjebremsen

Drosje­bremsen

19artikler

1. november 2020 liberaliserte regjeringa taxinæringa. Taxiorganisasjonane og frustrerte sjåførar håpar på ei reversering.