Den amerikanske jazzpianisten Chick Corea døde av kreft i forrige uke. Han var kanskje mest kjent for Return to Forever, et slags fusion-supergruppeprosjekt grunnlagt i 1972, samt som musiker på to av Miles Davis’ største klassikere, «In a Silent Way» (1969) og «Bitches Brew» (1970). Her er Corea avbildet i et konsentrert øyeblikk med Miles’ band i 1969.
FOTO: JAN PERSSON/GETTY IMAGES Jan Persson
GODT, MEN STIVT: Ingen tvil om at denne superseptetten har noe for seg, samtidig som låtene mister kraft over tid og når du har spilt dem nok. FOTO: MAXWELL GRAINGER
Black Country, New Road
For the First Time
Ninja Tune/Playground
«Marquee Moon». Det var det første jeg tenkte, eller håpet på, fordi Televisions «Marquee Moon», utgitt for ganske nøyaktig 44 år siden, står seg som rockens ultimate, smått udefinerbare debutplate, der den vokste fram midt i New York-punken uten å være punk, men snarere trasket i sin egen Downtown-rytme, subbende gatelangs forbi CBGB for seg selv.