Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Den levende musikkens vesen: Et år med nedstenging gir nye tanker om forholdet mellom innspilt og fremført musikk.

Den menneskelige faktoren

PERFEKT SYMBIOSE: Da Det Norske Kammerorkester og Terje Tønnesen i juni igjen kunne møte publikum. FOTO: DNK

Nærheten, risikoen og dermed også det menneskelige forsvinner når musikklivet utspiller seg uten levende fremføringer med publikumskontakt.

Neste måned er det et år siden Norge og kulturlivet stengte ned. Selv befant jeg meg i Trondheim for å se TSO Operas storsatsing «Valkyrien», og ifølge dem selv skulle dette bli «tidenes operasatsing i Midt-Norge». Premieren var satt til 12. mars, dagen de første strenge restriksjonene rammet kulturlivet, og tusenvis av arbeidstimer gikk i vasken. Dagen etterpå ble det heller selvfølgelig ikke noe av åpningskonserten til Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival.