Menneskelig komedie
Fornuft: Lena Anderssons idéverden er kantete og pussig, og hennes nye roman er en fest.


Lena Andersson
Datteren
Roman
Oversatt av Gøril Eldøen
Gyldendal 2021, 272 sider
Hadde det ikke vært for folk flest, ville det svenske folkhemmet vært det perfekte samfunn, synes Lena Andersson å si. Sosialdemokratenes sosiale ingeniørkunst klekket ut fornuftige løsninger for å dekke de fleste hverdagslige behov. Anderssons forrige roman, «Sveas sønn» (2018), levnet med den svenske originalens undertittel, «En berättelse om folkhemmet», liten tvil om temaet for boka: Hovedpersonen Ragnar var – med sin litt firkantete fornuft og sin urokkelige troskap til «plikten, anstrengelsen og vanligheten» – det ideelle sosialdemokratiske samfunnsmedlem. Anderssons nye roman, som på norsk kort og godt heter «Datteren», har en like bestemmende undertittel på svensk: «En berättelse om folkhemmets upplösning». Hva gikk galt? Jo, det flyttet virkelige mennesker – individer – inn i folkhemmet og skapte surr i systemet med sine irrasjonelle begjær, mangslungne ergrelser og stadig nye og sprikende ideer.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent