
Ruvende
Anselm Kiefers ekspressive kunst er monumental. Tyskerens eksentriske sider brettes ut i en ny bok.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn
Helteepos: Anselm Kiefer ruver i tysk etterkrigskunst – og blant Karl Ove Knausgårds idoler. Likevel overbeviser ikke nordmannens bok om ham.
Ingen kan beskylde Karl Ove Knausgård for å flørte med tidsånden. Valget av den tyske veteranen Anselm Kiefer (f. 1945) som hovedperson for nordmannens nye bok, «Skogen og elva», befinner seg omtrent så langt fra temaene kunstlivet er mest opptatt av i 2021, som det er mulig å komme. Kiefer er selve innbegrepet av det styrtrike, maskuline kunstneregoet, i den grad at han er kjent for å ha skapt verk med sin egen sæd – et poeng forfatteren unnlater å nevne.
Allerede abonnent? Logg inn