Glemte dere TV-skolen?
I Klassekampen 29. desember kunne vi lese at Kristine Ann Skaret roper varsku om dokumentarutdanningenes fremtid i Norge. Bakgrunnen er at flere læresteder de siste årene har lagt ned eller satt opptak av nye studenter til dokumentarutdanningene på vent, nå sist filmskolen på Lillehammer.
At artikkelen hevder at det eneste gjenværende utdanningstilbudet er en årsenhet ved Oslomet, er i beste fall et resultat av slett research. Det stemmer ikke. Ved TV-skolen i Lillehammer, Høgskolen i Innlandet, finner man den eldste og den eneste rendyrkede dokumentarutdanningen i Norge. Og den lever i beste velgående.
Dette vet Kristine Ann Skaret utmerket godt – hun har årlige undervisningsoppdrag ved TV-skolen. Men Klassekampens artikkel skaper et uriktig bilde av utdanningsmulighetene og ståa på feltet, og må korrigeres. Det ville ikke være overraskende hvis Klassekampens forglemmelse skyldes en ganske utbredt sammenblanding mellom filmskolen og TV-skolen, som begge er lokalisert på Lillehammer, men som altså er to ulike enheter i samme høgskole. De to har samme finansieringsmodell, begge er offentlige – gratis – studietilbud, og begge tar opp sine studenter etter opptaksprøver.
Filmskolens tilbud i dokumentarregi er imidlertid et nytt tilbud, opprettet i 2014 som et tillegg til sine opprinnelige fiksjonsfilm-utdanninger. Dokumentarutdanningen på TV-skolen har på sin side eksistert siden 1986, og har en lang faglig tradisjon.
TV-skolen har huset en lang rekke studenter som i dag er godt kjente dokumentarister og kritisk undersøkende TV-journalister. Man kan for eksempel peke på Håvard Bustnes og Solveig Melkeraaen for å illustrere spennet i dokumentarisk tilnærming blant disse. Av nyere talenter kan trekkes fram Katja Høgset, som få år etter endt utdanning nå er Oscarnominert, sammen med medregissør Margreth Olin, for «Selvportrett».
«Klassekampens artikkel skaper et uriktig bilde av utdanningsmulighetene og ståa på feltet»
Vi applauderer alle initiativ til å diskutere rekruttering av nye talenter til dokumentarfeltet. Samtidig opplever vi at Skarets poeng om at kun én institusjon (filmskolen) er i stand til å utforske dokumentarfilmens kreative muligheter, fremstår ubegrunnet i artikkelen.
Sammen med blant andre NFI og de regionale filmsentrene har utdanningsinstitusjonene et viktig ansvar for å utvikle talenter. Vi kjenner ikke årsakene til nedleggelser av tilbud hos andre universiteter og høgskoler, men som ellers i vår sektor er det rimelig å anta at søkertall og økonomi spiller inn. Det er dyrt å drive god filmutdanning. Ser man tilbake på de siste 20 årene har det samtidig vært en overetablering av studietilbud innen film- og medieproduksjon. I tillegg er dokumentarfeltet i rask endring, og det er et åpent spørsmål hvorvidt de ulike institusjonene har hatt tilstrekkelig ressurser og kompetanse til å følge opp.
Studietiden representerer et viktig steg i talentutviklingen. Her tilegnes kunnskaper og ferdigheter som studentene skal videreforedle gjennom studieløpet og etter endt utdanning. Hvordan utdanningene organiserer seg for å oppnå dette er etter vår mening avgjørende.
Tilgang på et dedikert og spesialisert produksjonsteam av medstudenter, tilgang på profesjonelt utstyr og erfarne lærekrefter som holder seg aktive i bransjen er naturligvis av stor betydning. Det viktigste er likevel tid til å mestre men også utfordre arbeidsmetoder, formmessige konvensjoner, kreative muligheter med mer i faget. Hos oss står dokumentarproduksjon på undervisningsplanen hver dag, og er ikke noe studentene gjør «innimellom» andre ting. Det gir rom for høyt produksjonsvolum, produksjonsforløp som simulerer virkeligheten som venter etter endt utdanning – og et trygt rom å feile og danne seg erfaringer i. Slikt skaper som regel utvikling.
Fra vårt ståsted kan vi rapportere om at etterveksten til bransjen er mer enn lovende, og at interessen for norske forhold – også klanderverdige samfunnsforhold – er økende blant de unge.