Vi må beskytte fellesskapet
Jeg kjenner meg ikke igjen i de skremmebildene Bård Dyrdal og Kenneth Arctander Johansen lager om Senterpartiets tiltak mot kriminelle gjenger og bakmenn i Klassekampen 18. desember. I motsetning til de to er ikke vi fornøyd med dagens innsats mot den organiserte kriminaliteten. Enten pengene stammer fra narkotika, utpressing, arbeidslivskriminalitet, menneskehandel, illegale spillesteder, bedragerier, svindel med mer, handler det om rikdom og makt. Det anslås at dette koster samfunnet minst 145 milliarder i året. Politiet inndrar en minimal del av utbyttet, i 2018 bare 108,6 millioner.
En ny rapport fra Økokrim 9. desember sier mer om hva kampen mot gjenger og organisert kriminalitet handler om. Herslås det fast at kriminelle nettverk i Norge har stor utbredelse og er en økende trussel. De påpeker at nettverk innen arbeidslivskriminalitet kan knyttes til gjengkriminelle, og at den tradisjonelle gjengkriminaliteten og økonomiske kriminaliteten flyter mer og mer over i hverandre. De tidligere hvitsnippforbryterne får tilgang på gjengenes voldskapital og makt. Mens gjengene får ny «kompetanse» innen hvitvasking i skatteparadiser, bruk av kryptovaluta, dataekspertise, klientkontoer, bedragerier innen kreditt, lån og eiendom, med mer. Noen viktige kriminelle har flyttet til utlandet og opptrer derfra som bakmenn. Det brukes avanserte krypterte applikasjoner for e-post, chat, tale og video, slik at politiets metoder for kommunikasjonskontroll ikke fungerer lenger.
Vi må ta inn over oss hvordan dagens kriminelle gjenger fungerer. Kripos har gjennom sine Hubris-aksjoner vist at bakmennene til den organiserte kriminaliteten i Norge kan sitte langt borte, som i Dubai, Marokko, Nederland, eller andre steder. Konkret har vi sett at den globale MC-kriminelle gjengen Satudarah har etablert seg i Oslo-området, Stavanger, Tønsberg og Kristiansand og bygger kontakter flere andre plasser. Vi ser at personer fra albanskledete Young Bloods i Oslo sør, selv om noen hovedmenn er fengslet, er involvert i flere byer landet rundt. Den etablerte gjengen Young Guns på Romerike med forbindelser til Pakistan har også styrket seg de siste åra og rekruttert nye generasjoner. Dertil ser vi flere østeuropeiske kriminelle nettverk som opererer i Norge.
For å ta tak i denne typen organisert kriminalitet kreves det et langsiktig og kontinuerlig arbeid for å avdekke gjengenes og bakmennenes virksomhet. De er profesjonelle og bedriver sin kriminalitet hele tida, også når det ikke skytes eller knivstikkes. Da må politiet likeledes jobbe med dem dag ut og dag inn. Dyrdal og Johansen kaller dette en «klappjakt på alle som har kontakt med mennesker det er mulig å definere inn i en form for gjeng». De blander den økte innsatsen vi vil ha mot profesjonelle kriminelle gjenger sammen med arbeidet mot ungdomskriminalitet i bydelene. For oss handler det derimot om å beskytte barn og unge mot kyniske bakmenn som vil utnytte dem og ødelegge livene deres.
Situasjonen krever at vi trapper opp innsatsen mot den voksende trusselen fra organisert kriminalitet og gjenger. Da må vi bygge på de i politiet som har fortsatt å prioritere dette, nemlig Kripos. Det er de som har kompetansen og utstyret til å følge og avdekke gjengenes krypterte kommunikasjon. Det er de som kan gå etter bakmenn og nettverk på tvers av landegrensene. Det er de som har det riksdekkende ansvaret og kan jobbe på tvers av politidistriktene. Derfor vil vi at den nye gjengenheten vi foreslår skal baseres på det gode arbeidet i Kripos.
Samtidig må økt gjenginnsats hos Kripos matches med tilsvarende styrking og prioritering av dette ute i politidistriktene. Det må gå hand i hand. Større kapasitet og mer bistand fra Kripos vil bety mye for distriktenes arbeid. Like viktig er et nært samarbeid med Økokrim, Finanstilsynet, Skattekrim og Arbeidstilsynet.
Til nå har vi ikke greid å stoppe den negative utviklingen, og varsellampene lyser. Derfor vil vi i tillegg til en gjengenhet hos Kripos ha flere nye grep for å snu utviklingen:
1. Et lovforbud mot deltakelse og rekruttering til kriminelle gjenger som Straffelovrådet har utredet lovhjemler for.
2. Et nasjonalt exit-program for gjengkriminelle som skal gi dem bedre muligheter for å bryte permanent ut av det kriminelle miljøet.
3. Nye lovhjemler for å inndra kriminelle penger gjennom sivilrettslig inndragning, uavhengig av straffesaken hvor bevisbyrden er større.
4. Innføring av aktsomhetsplikt med straffansvar for dem som lar kriminelles verdier stå i sitt navn i eiendommer, bedrifter, selskaper, biler, osv.
Det er gledelig at Stortinget 18. desember endelig gikk inn for disse og flere viktige tiltak, og ba regjeringen legge fram de nødvendige lovhjemlene innen sommeren 2021. Det blir sikkert diskusjoner om dem av den typen Dyrdal og Johansen trekker opp. Vi lytter gjerne til innvendinger og kritikk, men jeg skulle ønske vi slipper mer svartmaling og skremsler.