Bilpolitikk fra fortida
Professor Anders Skonhofts kronikk i Klassekampen 23. november lider av flere feil. Feilene har en fellesnevner: De gir alle et unødig negativt inntrykk av den norske bompengepolitikken og elbilpolitikken. Det er ikke slik at bompenger bare kan ha til hensikt å finansiere vegbygging, slik Skonhoft sier. I våre dager kan de også brukes til investeringer i kollektivsystemet, og de kan innrettes for å redusere køproblemer og miljøproblemer. I tillegg kan de også brukes til drift av kollektivtrafikken i byområder som har helhetlige transportplaner. (Se Veglovas paragraf 27.) Lova er altså tilpasset bypakkene i de storbyområdene og byvekstavtalene som styrer samferdselspolitikken der. I Oslo går for eksempel over 90 prosent av inntektene på bomsystemet nå til kollektivtransporten.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent