Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Overtydelig såpeopera

DRØYT: Hverken manus eller Glenn Closes Mamaw (her med Owen Asztalos J.D.) overlater mye til fantasien. © FOTO: NETFLIX Lacey Terrell/NETFLIX

(USA, 2020)

Regi: Ron Howard

Manus: Vanessa Taylor, basert på boken til J.D. Vance

Med: Glenn Close, Amy Adams, Gabriel Basso, Haley Bennett, Freida Pinto, Owen Asztalos

Lengde: 1 t. 56 min.

Allerede da memoarene til J.D. Vance («Hillbillyens klagesang – en biografi om en familie og en kultur i krise») utkom i 2016, ble det stor ståhei. De som elsket den, mente at den gav unik innsikt i en glemt del av amerikansk hverdag og kultur; de som hatet den, mente at den var selvforherligende og på villspor i sine sosiopolitiske analyser. Skryt og slakt fylte både spaltemetere og podkaster, og historien om hvordan en underprivilegert ung mann klarte å dra seg opp fra fattigdomsgjørma gjennom hardt arbeid og riktige valg, ble fort politisert. Noen mente den gav forklaringen på Trumps valgseier; andre at den bød på lettvinte løsninger og forklaringer. Så da Ron «A Beautiful Mind» Howard annonserte at han skulle regissere filmatiseringen, basert på et manus av Vanessa «The Shape of Water» Taylor – med Glenn Close og Amy Adams i hovedrollene – var det lov vente seg noe interessant. Kanskje til og med et gripende drama med tankevekkende innsikter om arv og miljø.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?