VIL BLA OPP: Freddy André Øvstegård, kulturpolitisk talsperson i SV, ønsker å satse på kulturskolen. FOTO: HANNA KRISTIN HJARDAR Hanna Kristin Hjardar
«Oslo øst er kulturskoletaper», skrev Klassekampen for to år siden. Nye tall viste at bydelene med flest lavinntektsfamilier hadde færrest elever i kulturskolen.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Allerede da memoarene til J.D. Vance («Hillbillyens klagesang – en biografi om en familie og en kultur i krise») utkom i 2016, ble det stor ståhei. De som elsket den, mente at den gav unik innsikt i en glemt del av amerikansk hverdag og kultur; de som hatet den, mente at den var selvforherligende og på villspor i sine sosiopolitiske analyser. Skryt og slakt fylte både spaltemetere og podkaster, og historien om hvordan en underprivilegert ung mann klarte å dra seg opp fra fattigdomsgjørma gjennom hardt arbeid og riktige valg, ble fort politisert. Noen mente den gav forklaringen på Trumps valgseier; andre at den bød på lettvinte løsninger og forklaringer. Så da Ron «A Beautiful Mind» Howard annonserte at han skulle regissere filmatiseringen, basert på et manus av Vanessa «The Shape of Water» Taylor – med Glenn Close og Amy Adams i hovedrollene – var det lov vente seg noe interessant. Kanskje til og med et gripende drama med tankevekkende innsikter om arv og miljø.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.