Filmhistoriens kanskje mest berømte komponist er gått bort.
Benjamin Yazdan
EKLEKTISK: Ennio Morricone sto for et svimlende høyt antall bidrag til spillefilm og tv. FOTO: TIZIANA FABI, AFP/NTB SCANPIX TIZIANA FABI
Mandag denne uken døde den italienske komponisten Ennio Morricone i en alder av 91 på sykehus i fødebyen Roma, etter å ha falt i sitt eget hjem og pådratt seg et lårbeinsbrudd.
I «Familiefesten» er det som om åpningssetningen i «Anna Karenina» blir strukket ut igjen og igjen.
Benjamin Yazdan
FAMILIENEVROSER: I «Familiefesten» samles gjengen til bursdagsfeiring i huset til den milde matriark- en Andréa (Catherine Deneuve). FOTO: ANOTHER WORLD ENTERTAINMENT
I dag er det en rekke franske filmskapere som tilsynelatende har bestemt seg for å gjøre én ting: å lage fransk film. Det må ikke forveksles med de fordomsfulle vrengebildene av den franske nybølgen, hvor man antar at det hele starter og slutter med én mann og én kvinne – mannen av den cerebrale, overtenkende sorten, kvinnen av den unnvikende og mystiske typen – sittende side om side i en symmetrisk seng i affektløs svart-hvitt, nippende til vin, teoremer og sin egen utilgjengelighet for «vanlige mennesker». Nybølgefilmene kom uansett fordommene i forkjøpet ved å radikalisere og spille ut regissørens bevissthet om seg selv og sitt eget produkt.