Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Alle ulykkelige familier, osv.

I «Familiefesten» er det som om åpningssetningen i «Anna Karenina» blir strukket ut igjen og igjen.

FAMILIENEVROSER: I «Familiefesten» samles gjengen til bursdagsfeiring i huset til den milde matriark- en Andréa (Catherine Deneuve). FOTO: ANOTHER WORLD ENTERTAINMENT

Frankrike, 2019

Regi: Cédric Kahn

Med: Catherine Deneuve, Emmanuelle Bercot, Vincent Macaigne, Cédric Kahn, Luàna Bajrami

96 min.

I dag er det en rekke franske filmskapere som tilsynelatende har bestemt seg for å gjøre én ting: å lage fransk film. Det må ikke forveksles med de fordomsfulle vrengebildene av den franske nybølgen, hvor man antar at det hele starter og slutter med én mann og én kvinne – mannen av den cerebrale, overtenkende sorten, kvinnen av den unnvikende og mystiske typen – sittende side om side i en symmetrisk seng i affektløs svart-hvitt, nippende til vin, teoremer og sin egen utilgjengelighet for «vanlige mennesker». Nybølgefilmene kom uansett fordommene i forkjøpet ved å radikalisere og spille ut regissørens bevissthet om seg selv og sitt eget produkt.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?