Kleven verft har søkt om konkurs og andre skipsverft sliter som følge av koronapandemien. Det bygges ikke nok cruiseskip. Planlagte prosjekter utsettes eller kanselleres, leser vi i Klassekampen 7. juli. Arbeidsplasser står i fare, og nå ropes det etter krisepakker. Men hvorfor skal vi bygge cruiseskip? Vi trenger dem jo ikke. Endelig kan vi rette fokus mot luksuriøst overforbruk som går ut over både miljø og klima. Motsetningene mellom oljenæringen og miljøet er forståelig. Her er en hel næringsgren satt i spill. Men cruiseskip? Skal vi fortsette med helge- og handleturer til Roma og New York for å redde arbeidsplasser i flyselskapene?
Er én felles etiopisk identitet mulig?
I lys av det politisk motiverte drapet på den prominente oromo-artisten Hachalu Hundessa, skrives det en god del om Abiy Ahmed og hans storslagne plan om en felles pan-etiopisk identitet. De siste månedene viser at strategien har lite gjennomslag i møte med de barbariske etniske skillelinjene i landet. Det sies at det er vanskelig for makteliter å tolke underklassens røst. Samtidig så skal det ikke være så komplisert å praktisere empati ovenfor undertrykte folkegrupper. Særlig ikke når hele den internasjonale arena har øynene rettet mot en lignende diskurs i USA. Etniske folkegrupper i Etiopia kjemper ikke bare for å bevare sitt språk. De kjemper imot systematisk diskriminering av egne landsmenn. Ikke så annerledes fra Black Lives Matter-bevegelsen i USA.