Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Solveigs salt

Litterært univers

Han kom reisande eins ærend for å sjå ut gjennom vindauget i «Gift».

KLASSEROM: Domkyrkja i Stavanger.

I femten år, frå 1978 til 1993, var eg tilsett som lektor i norsk og historie ved Stavanger katedralskole. Næraste nabo var domkyrkja, der døra stod open og eg kunne stikka innom med klassane mine kva tid eg ville. For det er mykje lettare å forstå mellomalderen når ein står under romanske steinbogar enn når ein les om han i ei bok.

Skulebygningen er nesten like historisk, og i tillegg litterær, for det rommet der Lille Marius i Alexander Kiellands «Gift» briljerte med latinsk grammatikk, er framleis i dagleg bruk. Ein gong eg stod oppe ved kateteret og greidde ut om Sovjetunionen, prøvde eg å skriva avisnamnet Pravda på tavla, men eg hadde ikkje lært leksa mi godt nok på førehand, og rota meg bort i dei kyrilliske bokstavane. Men rett før elevane på dei bakarste pultane fekk knipe meg på fersk gjerning, banka det på døra, og inn steig rektor saman med ein gjest.

Det var ein russisk litteraturprofessor som var komen eins ærend til Stavanger for å sjå ut gjennom det vindauget der skulegutane i «Gift» drøymer om å raida epletreet i rektorhagen. Sjølv om treet var hogge ned for lenge sidan, var vindauget enno det same, og her på heilag grunn kom alt han hadde lese, sterkare tilbake.

På tavla stod framleis det ufullførte Pravda. Før han gjekk, gjorde han det ferdig for meg med ein flott sving med krittstykket.

«Eg måtte få heile klassen over det to meter høge smijernsgjerdet»

Døra ut til rektorhagen var attspikra og i tillegg sperra av kopimaskinen. Så på fine forsommardagar, når elevane mine hadde greidd å tigga seg til utetime, måtte eg ta dei med ut i skulegarden, rundt hovudbygningen og inn i byparken, og deretter få heile klassen over det to meter høge smijernsgjerdet som hindra uvedkomande i å ta seg inn. Med sin lettfattelege symbolikk om å forsera alle hindringar for å nå inn til kunnskapens Eden verka denne gjerdeklyvinga svært stimulerande på både lærar og elevar.

Derfor var det ikkje utan vidare eit framsteg då byantikvaren melde frå om at det var forbode å sperra inngangar i verneverdige hus. Frå då av måtte me gå ut i hagen via ei dør som det ikkje hefta nokon mystikk med om ho var aldri så antikk.

Å gå inn i kulturarven saman med nye klassar kravde likevel at ein leitte seg fram til ein ny passasje kvar gong. Og berre ein ikkje gjorde som Dag Solstads Elias Rukla, som legg fram «Vildanden» som kateterføredrag i staden for å la elevane sjølve ta på seg rollene, kom ein alltid ut or det med djupare forståing av kva Ibsen eigentleg meinte.

Men ei av dei finaste litterære opplevingane hadde eg saman med ein brysk gamal realist som i ein lunsjpause fortalde at han var i gang med den rykande ferske «Rosens navn».

Han var den på lærarrommet som stod meg fjernast, i fag, alder og autoritet. No hadde han fått eit blidt og vakent drag i ansiktet. I dei følgjande vekene vandra me gjennom boka side om side. Plutseleg var eg inne i eit sinn med høg himmel og streif av solskin, ein hemmeleg hage som berre opna seg ved særskilde tilfelle.

Ikkje søtt, ikkje surt, ikkje bittert – men salt. Solveig Aareskjold skriv om det ho sjølv vil i Klassekampen kvar laurdag.