Vår annonsepolitikk
Eivind Rindal spør i et leserinnlegg i går hvorfor Klassekampen har tatt inn en annonse fra organisasjonen Folkets strålevern, som hevder at stråling fra 5G er farlig. Hvilke krav stiller dere til annonsører i Klassekampen generelt, spør han. Jeg har også fått noen e-poster fra lesere om samme temaet.
Klassekampen har lagt seg på en liberal linje for publisering av annonser. Hovedlinja er at pornografi, prostitusjon og rasisme/nazisme stenges ute.
Det er mange temaer som opprører våre lesere, alt fra bilannonser, annonser for alternativ medisin til reklame for bøker med «feil» innhold. Å lage et skille mellom hva som er vitenskapelig bevist og ikke, kan bli problematisk. Må vi da takke nei til Equinor om selskapet reklamerer for seg selv som et miljøfyrtårn i et grønt skifte? Jeg mener at diskusjonen om hva som er rett og galt, sant og usant, er en sentral del av den offentlige samtalen. Også annonser er ytringer, og de må gjerne diskuteres og motsies. Å stenge dem ute bidrar til at standpunktene ikke blir diskutert. Det er selvfølgelig nyanser her, og også Klassekampen må vurdere annonselinja fortløpende. Men jeg tror våre lesere er i full stand til å lese annonser kritisk og vurdere både avsender og budskap på en adekvat måte. Det viktigste er at det er et synlig skille mellom annonser og redaksjonelt stoff. Avisas mening kommer på lederplass.