Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Deprimerende dårlig

LATTERLIG: «Curtiz» er et kunstnerisk bomskudd av episke proporsjoner. FOTO: NETFLIX

(Ungarn, 2018)

Regi: Tamas Yvan Topolanszky

Manus: Tamas Yvan Topolanszky, Zsuzsanna Bak (med dialoghjelp fra Ward Parry)

Med: Ferenc Lengyel, Evelin Dobos, Lili Bordán, Declan Hannigan, József Gyabronka m.fl.

Lengde: 1 t. 38 min.

Vises på Netflix.

Ifølge den legendariske manusforfatteren William Goldman (Oscar-vinner med «Butch Cassidy and the Sundance Kid» og «Alle presidentens menn») er «Casablanca» (1942) en film med et manus så uelegant rotete at den ikke burde fungere – men gjør det likevel.

Dessverre er «Curtiz» – filmen om innspillingen av «Casablanca», navngitt etter mannen som regisserte den – en film med et manus (og en utføring) så gjennomgående rotete og uelegant at den ikke på noe vis fungerer. Med unntak for filmens foto. De sorthvite bildene er slående.

At en historie med utspring i tilblivelsen av en av tidenes mest kjente og kjære filmer ikke blir bedre fortalt enn dette, er selvfølgelig synd. Spesielt når den tilgjengeliggjøres for strømming i en periode preget av usikkerhet og restriksjoner, hvor en film som denne – spunnet rundt en film som «Casablanca» – ville kunne fungert som både trøst og underholdning. Men slik er det altså.

I et forsøk på å fortelle flere historier på én gang har filmskaperne fylt «Curtiz» med så mye dobbel-bunnet dialog, så mange allusjoner og paralleller, og så sterke følelser at det på alle felt og måter renner over.

Jo lenger ut i filmen man kommer, desto sterkere blir behovet for å be alle om å roe seg ned, om ikke å ville så mye.

«Hadde det ikke vært for fantastiske foto, ville ‘Curtiz’ fått én stjerne»

USA i 1942 var et land på randen av krig (les: deltagelse i annen verdenskrig). At en ungarer, en jødisk immigrant, en utlending som Michael Curtiz (tidligere Mihály Kertész) skulle lage en film med et plott som hverken var særlig patriotisk eller pro-amerikansk, var derfor ikke uproblematisk. Myndighetene presset filmselskapet, som presset produsenten, som presset regissøren.

Men Michael Curtiz – selvsikker på grensen til det arrogante, og av typen som koblet av med å skyte leirduer innendørs, iført nystrøket skjorte, pent knyttet slips og bukser med sylskarp press – lot seg ikke pille på nesen.

Innspillingen endte derfor i et kaos av krangling, løgner, trusler og slåsskamper; brustne illusjoner, sårede følelser og bitre tårer.

Curtiz’ mange sidesprang, hans lidende kone, sørgende ekskone og – for sikkerhets skyld – hans neglisjerte datter som ikke har sett faren på 19 år, gis også stor plass i filmen. At «Curtiz» blir som den blir, er kanskje ikke rart.

Men det behøvde ikke ende galt. Eksempelvis kunne man latt være å benytte film noir-musikk i en film som skriker av melodrama; man kunne lagt ned mer innsats i enkle ting som at noen skriver på et papir (så det ikke er så åpenbart på liksom) – og man kunne definitivt jobbet mer med dialogen.

Slik den «fungerer» nå, fremstår alt av ordspill som uintelligente overtydeligheter, og forsøket på å speile forholdet mellom Curtiz og datteren i historien om Rick og Ilsa er direkte pinlig.

Med mindre man ønsker å le av en film hvis kunstneriske ambisjoner så til de grader overskrider kvaliteten – styr unna.

Hadde det ikke vært for Zoltan Devenyis fantastiske foto, ville «Curtiz» fått én stjerne.