Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Album

Venn i nødens stund

Unikt popevangelium: Der Yves Tumor tilbyr lindring for plagede sjeler.

FUGL FØNIKS: Knoxville, ­Tennessee-artisten er denne gangen mer tilgjengelig enn noen gang før. FOTO: WARP
Album

Yves Tumor

Heaven to a Tortured Mind

Warp

Bylarm har korrekt rost seg med at de i 2018 hadde Billie Eilish på plakaten. Etter denne våren bør det også være åpenbart at samme års booking av den eksentriske avantgardisten Yves Tumor var minst like pop-fremtidsrettet. Konserten hans på Blå for litt over to år siden var lysende, mørklagt og vidunderlig smertefullt støyende. Like brutalt tåkete som Yves Tumors bakgrunnshistorie er tilslørt. Det har blitt konsensus om at den Berlin-baserte eksperimentelle amerikaneren sannsynligvis heter Sean Bowie, selv om det heller ikke er utenkelig at også dette er et av hans mange fascinerende scenenavn, alle med ulike kunstneriske uttrykk i musiseringen.

Heller ikke som Yves Tumor er det noen egentlig enhet, utover at det siden andreskiva «Serpent Music» (2016) ga ham elektronisk kultstatus, har heftet høykvalitet ved nær sagt alt han har foretatt seg. 2018-albumet «Safe in the Hands of Love» fusjonerte på ubehagelig futuristisk vis avant-elektro med R&B – attpåtil i math-rocka formasjoner, sånn at det på et vis mest av alt kunne oppsummeres som en post-sjanger.

Fra sitt tilholdssted et drøyt steinkast bortenfor kioskvelter-segmentet har den musikalske performancekunstneren med singel på strålende singel likevel klart å bygge opp forventningene i forkant av årets album, «Heaven to a Tortured Mind».

«Nesten ufortjent framsynt favnes den innestengte tilstanden de fleste av oss nå befinner seg i.»

Som et flertydig omen åpner den første av singlene, «Gospel for a New Century», også albumet. Yves Tumor har på den ene siden igjen fornyet seg selv, i den futuristiske 70-tallsrockens nostalgiske bilde. Lyden er både knitrende innbydende à la leirbålsindie og ubehagelig loop-pulserende velprodusert post-glam. Klaustrofobisk, som så mye av det som skal komme etter, men også en åpen, for ikke å si kjærlig, invitasjon til lindring for plagede sjeler.

For dette er et album i den skadeskutte kjærlighetens potensielle fugl føniks-tegn. Sammen med co-produsent Justin Raisen (Ariel Pink, Sky Ferreira), Diana Gordon som har gjestevokal på formidable «Kerosene!», og andre – dessverre ikke-navngitte – kvinnelige medvokalister (men muligens er det Kelsey Lu), har Yves Tumor forløst et fysisk poptonalt flettverk av forlorne post-soulrocka-proporsjoner. Mer tilgjengelig for meniglytter enn noen gang før, og nesten ufortjent framsynt favnes den innestengte tilstanden de fleste av oss nå befinner seg i. Dramatikken i blåserarrangementene er ikke bare dempet, men satt til det undertrykte volumet i en trykkoker.

Mens tekst etter tekst rommer omfavnelser så ømme at de er til å få blåmerker av. Ord om å være der for den andre avløses av det å ikke bare vite den andres vilje, men å kanskje være selve viljen. Hvem som så er subjekt og objekt i denne dansen om og for den andres gunst, er Tumor-typisk nok ikke alltid like klart.

Det uavklarte preger også svaret på spørsmålet om hvorvidt den kjærligheten han higer slik etter, er tapt eller fortsatt ikke funnet. Gjennom denne tvetydigheten går lyd, lyrikk og artist opp i en høyere potens av (med)menneskelige muligheter.

Som han selv sier det i «Kerosene!»: I can be what you need me to, baby / I can be anything.