Jeg må innrømme det. Jeg har blitt en av dem som hater bussen. Ikke alle busser, men bussen der jeg bor. Hatet er ikke ideologisk betinget, men snikende etter at kollektivtilbudet i Trondheim ble lagt om i høst. Men la oss spole tilbake: Det nye systemet er laget i misunnelse til Bergens bybane. Politikerne i Trøndelag ville også ha livet på skinner, men husket nok hvordan noen asfalterte over byens trikkeskinner natta etter at bystyret med knapp margin på 1980-tallet vedtok å legge ned trikken. Så de gikk for bane på hjul, den såkalte Superbussen. Siden har konseptet skiftet navn til «Metrobussen». Kanskje ble det forvirrende å være både «super» og kritisert.
Oda Heggedal Longvastøl (tekst) og Hanna Kristin Hjardar (foto)
PLAN: SV vil at staten skal kjøpe norske verft som slit etter oljeprisfallet. Her er Ståle K. Johansen (klubbleiar) og Torgeir Opdal på omvisning på Kværner Verdal i februar 2013.
FOTO: FRIDA HOLSTEN GULLESTAD Frida Holsten Gullestad
I helga har SV årets første landsstyremøte. Der skal partiet diskutere dei to første delane av prosjektet «grøn ny deal».