Selv om overivrige høyrekrigere prøver å framstille det som om noe er i ferd med å gå tapt, er vi de facto midt inne i den tida av året da vi er fanget i en dans av ritualer, tradisjonsmat og møter med slekt og gamle venner. Sånn er det helt fram til nyttårsaften, hvis mest brukte tonefølge er «Auld Lang Syne», som i Hartvig Kirans gjendikting blant annet lyder slik: For alt som ein gong var min ven, for alt som ein gong var / eg drikk den gode drykk med deg, for alt som ein gong var. Flott budskap og nydelig tekst til tross, må alt være så tilbakeskuende og forutsigbart? Og ja, her singler det visst i knust glass. Er det én tid av året at mediene går på repeat, er det desember, musikkjournalistikken ikke minst. Det går i julekonserter og årsoppsummeringer, og de neste utgavene av Musikkmagasinet er ikke noe unntak. I dag er side 8-9 viet den tradisjonelle julekonserten The Source: of Christmas, mens hovedsaken er Eirik Blegebergs gjennomgang av popåret og lillejulaften presenterer vi vår oversikt over årets norske og årets internasjonale album.