En vidunderlig, ny skole?
Det er veldig enkelt å slippe datagigantene inn i skolen – men vi vinner mye mer på å gjøre jobben selv.

Dagens mest verdifulle selskaper er dataselskaper. Data er mer verdifullt enn olje, og selskaper som Google, Amazon og Facebook inntar stadig nye markeder. Google, allerede en dominerende aktør på tjenester som nettsøk, smarttelefoner og e-post, har nylig kjøpt Fitbit, som genererer store mengder helsedata. De er også i ferd med å bli en global aktør i skolene gjennom G Suite for utdanning. Dette er særlig problematisk når det er så vanskelig å forstå hvilke data man deler og graden av personvern. Kjernetjenestene i G Suite omfatter Gmail, Kalender, Kontakter, Dokumenter, Grupper og Chrome-synkronisering. Google presiserer at personopplysninger som samles inn via kjernetjenestene ikke brukes til målrettet annonsering og at det heller ikke vises reklame i disse tjenestene.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent