Regjeringen har vraket EU-undervisningen i samfunnsfag. Allerede i dag sliter folk med å gjøre rede for EØS-avtalen og Norges forhold til EU. Da er svaret å styrke, ikke stryke, kompetansekravet. Enten man er for eller mot norsk EU-medlemskap, må man være enige om at det er essensielt at befolkningen har kunnskap om vårt nåværende forhold til, og utvikling av, den europeiske unionen.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Tenk om
DebattDiskriminering
Tenk om vi levde i et samfunn der mange ikke fikk delta på lik linje med andre. Der noen ikke fikk komme inn på skoler, butikker, teater og museer. Der noen ikke fikk bestemme når de vil stå opp om morgenen og legge seg om kvelden. Der noen måtte velge mellom å ta seg en dusj om morgenen, eller å være med venner om kvelden. Der noen ikke fikk ta buss, tog eller trikk. Eller et samfunn der noen ikke fikk bestemme selv hva de vil fylle fritiden med, og hvor ofte de vil forlate hjemmet sitt. Og om de forlot hjemmet sitt, fikk de ikke lov til å krysse kommunegrensa. Tenk om vi levde i et samfunn der man har menneskerettigheter på papiret, men ikke i dagliglivet. Om man hadde rettigheter, men ikke fikk dem innfridd?