BEKYMRET KUNDE: Etter Notabene-konkursen frykter Guri Halvorsen å miste Rakkestads eneste bokhandel. Hun mener folk må støtte opp om de lokale utsalgene. – Dersom de skal klare seg, er de helt avhengige av at vi kjøper bøkene våre hos dem, sier hun. Christopher Olssøn
I samme gate som Rakkestad Avis, klesbutikken Retro og Solsiden kafé ligger en utrydningstruet bokhandel.
Mandag kom nyheten om at Notabene er slått konkurs. Selskapet Jotunfjell Partners har overtatt konkursboet, men varsler nedleggelse av butikker. For innbyggerne i Rakkestad betyr det at de kan miste tettstedets eneste utsalgssted for bøker.
Da ordfører Karoline Fjeldstad (Sp) var innom Notabene i Rakkestad i går, ga hun bokhandleren i skranken en god klem og sa at «dette kommer til å ordne seg, det er bare til å ha is i magen».
– Forsvinner bokhandelen fra Rakkestad, vil det være et stort tap, sier Fjeldstad.
Konkursen var det store samtaleemnet blant kundene da Klassekampen besøkte Notabene-filialen tirsdag. Flere benyttet seg også av muligheten til å kjøpe noen sterkt rabatterte bøker fra butikkens «monstersalg».
Får lang reisevei
Det er ikke bare Rakkestad som nå står i fare for å miste sitt eneste bokutsalg.
Christopher Olssøn
Klassekampen har kartlagt de ulike Notabene-butikkene rundt om i landet. Tellingen viser at så mye som 16 byer og tettsteder står i fare for å miste sin eneste bokhandel etter konkursen.
Linda Hansen, daglig leder ved Notabene i Rakkestad, forteller at de har mange faste kunder.
– Vi har noen som kommer innom flere ganger i uka. Skulle vi bli borte, vil det ramme både lokalmiljøet og handelsstanden i Rakkestad, sier Hansen.
Hun forteller at hvis butikken blir lagt ned, må folk reise til Mysen eller Sarpsborg for å handle bøker – en kjøretur på enten 20 og 30 minutter.
Rundtom i landet er det flere bokkjøpere som må belage seg på lange bilturer dersom det går mot massenedleggelse av Notabene-butikker.
I Kirkenes ligger det en Notabene-filial som er helt alene om å selge bøker over disk. Dersom denne butikken stenger, kan kundene prøve seg hos Libris-bokhandelen i Vadsø, som ligger nærmere to og en halv time unna med bil.
Hvis bokelskerne i Kirkenes ønsker større utvalg, kan de reise til Alta, hvor det finnes to bokhandler. Det forutsetter at de er villige til å kjøre bil i minst seks timer.
Slanket bort 100 butikker
Notabene har gått konkurs tidligere. Også i 2013 var det stopp, og den norske banken DNB kom inn og overtok kjeden. Det førte til en slankekur hvor Notabene gikk fra 150 til 50 butikker, ifølge Dagens Næringsliv.
Nå har kjeden til sammen 42 utsalgssteder.
Finansdirektør Bjørn Leiknes i Jotunfjell Partners, som nå overtar boet, skriver i en pressemelding at det ikke vil være «rom for å drive de minste og ulønnsomme butikkene».
Rakkestad-ordfører Karoline Fjeldstad frykter det verste og sier at Notabene-bokhandelen har vært en hjørnestein i sentrum av Rakkestad.
«Jeg oppdager mange bøker her som jeg ikke ville klart å finne på internett»
— GURI HALVORSEN, BOKHANDELKUNDE I RAKKESTAD
– Mange bruker Notabene til å handle inn bøker og skolesekker, og det blir kjøpt inn mange bursdagsgaver her hver eneste uke. Så jeg håper virkelig ikke denne butikken forsvinner.
Om det skulle skje, vil det også føre til handelslekkasje for andre butikker i Rakkestad, påpeker ordføreren.
– Må bruke bokhandlene
Da Klassekampen er innom Notabene-butikken i Rakkestad, har Guri Halvorsen har akkurat kjøpt seg «Brennmerket» av Eystein Hanssen. Hun er redd for å miste tettstedets eneste bokhandel.
– Kan du ikke kjøpe bøkene dine på nettet?
– Det hender jeg gjør det, men det er noe helt annet å gå rundt i en bokhandel og kikke i bøkene. Jeg oppdager mange bøker her som jeg ikke ville klart å finne på internett.
Halvorsen mener at folk må bli flinkere til å bruke de lokale bokhandlene.
– Dersom de skal klare seg, er de helt avhengige av at vi kjøper bøkene våre hos dem.
Tønne-saken økte bevisstheten om hvor belastende det kan være å stå i mediestormen – og om betydningen av samtidig imøtegåelse.
Svein Brurås, professor ved institutt for journalistikk ved Høgskulen i Volda. Medlem av utvalget som gjennomgikk mediedekningen av Tønne-saken.
MEDIEDEKNING: Presseoppbudet var stort da daværende helseminister Tore Tønne presenterte sykehusreformen i 2001. Året etter sprakk den såkalte Tønne-saken, som flere medier fikk kritikk for dekningen av. FOTO: TATIANA LIMA Tatiana Lima
Onsdag 4. desember 2002 viste Dagbladets forside et stort bilde av Kjell Inge Røkke og den nylig avgåtte statsråden Tore Tønne stående tett sammen, smilende. «Eksstatsråd hjalp Røkke», het det i en stikktittel, og den iøynefallende hovedtittelen slo fast: «Fikk 1,5 mill. for seks ukers jobb».
I nærmere tre uker skulle denne saken dominere nyhetsbildet i Norge. Alle de store nyhetsmediene kastet seg på saken, som ble ansett som et skup fra Dagbladets side. Hver dag kom det nye oppslag, som alle hadde det til felles at de satte Tore Tønne i et dårlig lys. Medietrykket var massivt. Samtidig ble Tønne etterforsket av Økokrim, og tiltale mot ham ble tatt ut fredag 20. desember.
Om kvelden lørdag 21. desember ble Tore Tønne funnet død. Han valgte selv å avslutte livet.
Tore Tønnes bortgang gjorde et voldsomt inntrykk. Nyheten ble mottatt med sjokk og sorg men også med raseri, rettet mot mediene generelt og i særdeleshet mot Dagbladet som hadde vært nyhetsledende i saken.
Kritikken kom fra alle deler av samfunnet, fra toppen av næringsliv og politikk og fra folk på gata. En leder i Helsedepartementet der Tønne hadde vært sjef, sa det slik i en minnetale: «Vi gråter av fortvilelse, men også av sinne fordi tidligere helseminister Tore Tønne er mobbet ut av dette livet av ett og etter hvert flere medier».
«Tønne følte seg overrumplet fra første stund»
Norsk Presseforbund oppnevnte raskt et utvalg som skulle undersøke medienes dekning av den såkalte Tønne-saken. Sammen med Guri Hjeltnes og Henrik Syse var jeg medlem av dette utvalget.
Rapporten «Tre uker i desember» som ble lagt fram i mai 2003, rettet kritikk mot flere sider av mediedekningen. Rapporten var basert på innholdsanalyse av relevante medier og intervjuer med et stort antall kilder.
Det er selvsagt ikke mulig å fastslå en entydig årsak til den tragiske utgangen som denne saken fikk. For utvalget var det viktig å gi et så konkret og tydelig svar som mulig på hva Tore Tønne opplevde som mest belastende ved medieomtalen. En målsetting med rapporten var å gi økt kunnskap og større bevissthet om den enorme belastningen det er å få sitt navn knyttet til store og negative mediesaker. Vel er det slik at medienes samfunnsoppgave er å avsløre, kritisere og holde maktpersoner ansvarlig; dette er noe et demokratisk samfunn ikke kan være foruten. Samtidig handler det om enkeltindivider, om mennesker som skal leve videre, men som opplever å få sitt liv ødelagt av medieomtalen.
Hva var utvalgets hovedkonklusjoner? Dagbladet fikk kritikk for ikke å ha møtt Tore Tønne ansikt til ansikt før saken ble lansert, og for at Tønne ikke fikk se og sette seg inn i dokumentene som lå til grunn for angrepene mot ham. Dette gjorde at Tønne følte seg overrumplet, og hans muligheter til imøtegåelse ble svekket. Han følte seg maktesløs i møte med mediene. Dessuten ble saken i for stor grad en sak om Tønnes personlige egenskaper, hans integritet og karakter – og dette skjedde uten at avisa kjente saken til bunns. Deler av dekningen var preget av manglende presisjon og nøyaktighet.
Også Dagens Næringsliv, Aftenposten og NRK fikk kritikk fra utvalget. Et påfallende trekk ved den samlede dekningen var ensidigheten – i vinkling, uttalelser og kommentarer. Dette til tross for at saken var sammensatt og uklar, og det fantes mange mulige kilder der ute som kunne uttalt seg til Tore Tønnes fordel.
Tønne følte seg overrumplet fra første stund. Han visste ikke hvilke dokumenter og hvilke opplysninger mediene satt med, og han forsto ikke hva som lå til grunn for de kritiske spørsmålene. Han opplevde at dessuten at medienes vinklinger var gitt på forhånd, og at hans egen historie ikke ble tatt hensyn til. Han følte at han ikke ble lyttet til, og mistet etter hvert all tro på at han ville få en fair behandling.
Overalt i mediedekningen fant vi vignetten «Tønne-saken», som la hele det sammensatte sakskomplekset på skuldrene til en enkeltperson. Kanskje er dette noe av det tyngste for den som blir eksponert, at familienavnet blir en vignett i mediene, en logo over en føljetong som utelukkende er negativ og skandalepreget. Saken handlet dessuten om mer enn Tore Tønne. Den handlet ikke minst om det store advokatfirmaet BA-HR, og dette firmaets rolle som rådgiver og advokat for Aker RGI og Kjell Inge Røkke.
I ettertid er «Tønne-saken» blitt et referansepunkt i mediedebatten – på godt og vondt. Noen ønsker å stoppe kritisk og personrettet journalistikk ved å minne pressen om denne saken. Andre frykter at den viktige avslørende journalistikken skal bli tannløs fordi Tønne-saken har gjort pressen redd og unnvikende.
Utvalget som undersøkte mediedekningen understreket sterkt at saken ikke måtte føre til at den kritiske og undersøkende journalistikken ble dempet og forsiktig. Tvert imot burde saken føre til en styrking av den kritiske journalistikken, i form av «større nøyaktighet og høyere presisjonsnivå, mer saks- og mindre personorientering, og en faktaformidling som gjør at publikum og ikke bare avisenes kommentatorer kan tolke saken».
Førte Tønne-saken til noen endringer i norsk presse? Ja, jeg tror det, selv om entydige sammenhenger her er vanskelig å påvise. I årene etter denne saken er såkalt «samtidig imøtegåelse» blitt en av de aller viktigste presseetiske retningslinjene for nyhetsmediene. Gjentatte påminnelser fra Presseforbundet og Pressens Faglige Utvalg (PFU) har gjort det klart at enhver som blir utsatt for sterke beskyldninger skal gis en reell mulighet til imøtegåelse; vedkommende skal få et fullstendig bilde av beskyldningene som framsettes, og dessuten få en rimelig frist til å forberede et svar. Og så skal imøtegåelsen publiseres samtidig som beskyldningene framsettes. Alle som utsettes for kritisk medieomtale skal gis en fair behandling, og de skal bli lyttet til. Mediene er også blitt flinkere til å varsle berørte parter før rammende medieoppslag blir publisert.
Jeg tror dessuten at når nyhetsmediene presenterer store avslørende og undersøkende saker – noe som ikke skjer altfor ofte – så er faktakontrollen grundigere, presisjonen høyere og kildebruken breiere enn for noen år siden.
Det skjedde i 2002
Aslak Nore tok et oppgjør med «Mono-kulturen», i betydning kulturen ved utestedet Mono i Oslo: «Utelivet representerer en sosial scene, et sted for flanøren og ekshibisjonisten, for posøren og divaen, ikke for inderlige og «ekte» postpietistiske sosialdemokrater forkledd som rockere.»
Tom Henning Bratlie
Sosiolog Sigurd Skirbekk mistet ansvaret for rasisme-artikkelen i Store Norske leksikon. Artikkelen fra 1990-tallet refererte til litteratur om IQ-forskjeller mellom ulike «raser».
Lars Saabye Christensen vinner Nordisk råds litteraturpris for boka «Halvbroren». Oppvekstromanen om Barnum Nilsen, halvbroren Fred og mora Vera vant også Brageprisen og Bokhandlerprisen samme år.
«Kyllingkø på NRKs kostymelager», meldte Aftenposten lille julaften 2002. Overskrifta er knapt forståelig for dagens lesere, men viste til en av årets store mediebegivenheter – Bård Tufte Johansens kaklende «fotobombing» av TV 2s direktesending fra Rikshospitalet, der Thorbjørn Jagland i januar 2002 var innlagt etter et illebefinnende. Kyllingdrakta var egentlig sydd til Roald «Påskenøtter» Øyen, og hadde i et tiår støvet ned på NRKs kostymelager. Etter «Åpen post»-stuntet ble den et symbol på folkelig motstand mot medienes blinde nyhetsjag.
SKJERMDUMP FRA NRK
Skjønt, mediekritikk? Mange tolket Johansens gule innhopp som en forhånelse av en syk mann. Komikeren ble, kort sagt, en hakkekylling. «Gi dem sparken!» tordnet TV 2s Per Ståle Lønning. «Skammelig», mente Presseforbundet. NRK-sjef John G. Bernander fikk kalde føtter, kalte inn til «oppvaskmøte» og sørget for at innslaget aldri ble sendt i «Åpen post». Til gjengjeld ble han selv harselert med i neste program.
«Bård legger seg flat», het det i en VG-overskrift dagen etter stuntet, men hva beklaget han egentlig? Johansen viste til medienes dobbeltmoral: «Først plager man noen til de stuper, så står man ved sykesenga og snakker medfølende om hvor hardt vedkommende er blitt plaget.» Det var dette han ville ironisere over. Jagland selv hadde liten forståelse for forklaringen. Så seint som for to år siden uttalte han til NRK at oppstyret i 2002 «har merket meg for livet». BW
«Vi er sjokkerte og synes denne byttingen er svært graverende»
— GRAMART-SJEF JAN ERIK HAGLUND REAGERER PÅ BRANSJENETTSTEDET BALLADES AVSLØRING AV AT ANSATTE I PLATESELSKAPER BRUKER GRATIS PROMOPLATER SOM VALUTA FOR Å BYTTE TIL SEG «FARGEFJERNSYN OG DVD-SPILLERE»
Årets nyord
I mai 2002 ble prinsesse Märtha Louise og Ari Behn smidd i hymens lenker. Samme år ga paret ut boka «Fra hjerte til hjerte», der prinsessen forteller at hun blir så overveldet av lys og naturinntrykk at hun omtaler seg selv som en «lysfontene».
Viktige verk
Februar 2002 var det duket for premiere på Even Benestads film «Alt om min far», som skildret livet med en pappa som både er mann og kvinne. Men hovedpersonen selv, sexologen Esben Esther Pirelli Benestad, forlot kinoen i fortvilelse: «Jeg blir framstilt som den inkarnerte egoisme», sa hen til Dagbladet.
Thomas Dybdahl satte lyd til kjærlighetssorg og vinterdepresjon over hele landet med sitt debutalbum « … that great October sound».
Robert Stoltenberg hentet hjem hele fire Gullruten-priser for sin fiktive dokumentarserie «Borettslaget». Men komiserien måtte også tåle kritikk for at den eksentriske karakteren Yngve Freiholt bekrefter våre fordommer om homofile.
Åsne Seierstad lanserer sin seinere svært omdiskuterte bok «Bokhandleren i Kabul». Boka solgte over en million eksemplarer på verdensbasis.