Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Album

Det modne og det umodne

PÅ LIVET LØS, 1907: Bartók på feltopptak i det som i dag er Slovakia. FOTO: WIKIMEDIA

Veress/Bartók

String Trio/Piano Quintet

Frang, Kelemen (fiolin); Kokas, Power (bratsj); Altstaedt (cello); Lonquich (piano)

Å framføre Sándór Veress (1907-1992) og Béla Bartók (1881-1945) på samme plate er en veldig god idé – fordi de begge holdt på med det samme. Ikke i den åpenbare forstand at de begge komponerte, men at de begge var opptatt av ungarsk folkemusikk. På slutten av 1920-tallet dro Veress sammen med Bartók og opptegnet det Bartók kalte bondemusikk. Men likheten går lenger enn det. For begge tok i bruk denne folkemusikken i sine komposisjoner. Men ikke på den måten at de først og fremst benyttet seg av melodier derfra. Nei, de ønsket å trenge dypere ned i den, for som Bartók gjorde klart: for å finne en komposisjonsmåte som frigjorde ham fra «hegemoniet til dur-mollsystemet».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen