I går kveld opna Den internasjonale Fossefestivalen på Det Norske Teatret med festpremiere på «Trilogien» i ei ny oppsetjing av den belgiske registjerna Luk Perceval.
Det Norske Teatret hyllar Fosse, men kallar nynorsken «potetspråk».
Oslo Nyes teaterversjon av Napoli-kvartetten er i overkant hektisk.
Hederlig hyllest til et svært populært romanverk.
Av: Elena Ferrante.
Dramatisert av: April de Angelis.
Oversatt av: Cecilie Enersen.
Regi: Maren E. Bjørseth.
Scenografi: Olav Myrtvedt.
Koreografi: Ida Wigdel. Kostymedesign: Gjøril Bjercke Sæther.
Lysdesign: Norunn Standal.
Musikk og lyddesign: Alf Lund Godbolt. Med: Stine Fevik, Ingvild Holthe Bygdnes, Trond Høvik, Sindre Postholm, Andreas Stoltenberg Granerud, Eldar Skar, Modou Bah m.fl.
Elena Ferrantes romanserie fra Napoli om venninnene Elena og Lila er et velskrevet melodrama. Teksten er handlingstett. Det er få pauser og språklige bilder, og som lesere blir vi stadig dratt videre til neste tanke eller handling. Det er følelsesbasert og dramatisk, skrevet med tung patos, men med en intensitet som hele tida holder på leseren. Det gjør at teksten blir en utfordring å sette opp på scenen.