Overraskande tilbakeskuande

(Noreg, 2019)
Regi og manus: Jannicke Systad Jacobsen
Med: Silje Salomonsen, Espen Klouman Høiner, Kjersti Tveterås, Agnes Kittelsen, Nader Khademi
Lengde: 1 t. 23 min.
Doping i toppidretten er eit tema som inviterer til ei rad innfallsvinklar: svik, dobbeltmoral, omsynslaus nasjonal ære og kommersiell kynisme.
Alle desse temaa er også grundig dekte både journalistisk og filmatisk, med Lance Armstrong-historia som krondømet. Dokumentaristar som Alex Gibney («The Armstrong Lie», 2013) og spelefilmregissørar som Stephen Frears («The Program», 2015) er blant mange som har gått laus på Armstrong-ikonet spesielt og sykkelsporten generelt.
Når Jannicke Systad Jacobsen vel å ta utgangspunkt i fallet til ein norsk syklist som har vore hjelperyttar for ein Armstrong-klon kalla Nancy Legpower, er korkje ordspel eller kjønnsskifte nok til å utvida eller fornya tematikken. Etter Johaug-saka i sjølve nasjonalidretten verkar også sykkel som eit steg tilbake for norsk sjølvransaking.
«Hjelperytteren» følgjer Kim Karlsen (Silje Salomonsen) gjennom eit brutalt år, frå ho vedgår doping (for lenge sidan) til ho – utan jobb, familie og vener – vaklar i valet mellom sjølvmord og von om ein ny start.
Den mørke farsen er i første hand eit oppgjer med det offentleg kravet om anger og botsgang – same kor falskt det måtte vera.
Som debattinnlegg er filmen akterutsegla av røynda. Filmen mistar truverd alt i det vi forstår at den elles kløktige Kim ikkje er budd på kva som kjem etter den innleiande pressekonferansen, der ho vedgår doping. Innsikta filmen gjev oss om blodtåka som følgjer bloddopinga kunne vore summert opp i ein setning. Det hjelper ikkje at skodespelarane gjer sitt for å vera med på leiken.
Det som overraskar mest, er at filmen, som er ein del Filminstituttets Nye veier-satsing, er så gammalmodig i sitt filmatiske språk og verkemiddelbruk. «Hjelperytteren» kunne vore laga i 1999.
Draumar frå bedehus og fantasiar om sirkuselefantar verkar som utilgjeveleg daterte snarvegar i eit alt spinkelt og sprikande manus. Scenene tar det som er av brodd både frå det distanserte dramaet og den platte satiren. Det påtrengande musikksporet hjelper ikkje.