OPP: Sentrumshandelen i Oslo gikk opp i 2018 selv etter at alle offentlige private parkeringsplasser i sentrum ble fjernet. Nå vil MDG se på andre deler av byen. Under rødgrønt styre i hovedstaden har antall parkeringsplasser i sentrum av byen blitt kuttet jevnt og trutt. I fjor ble 767 parkeringsplasser fjernet, og sentrum er nå helt fritt for offentlige parkeringsplasser for private. Kun kommunens plasser for yrkestrafikk og handikapparkering er beholdt. Omsetningen i sentrum gikk i fjor opp med 2,1 prosent, mens omsetningen i butikkhandel utenom sentrum gikk opp med 2,2 prosent. ©NTB
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Tåkeprat
Dagboka
- «Folk ser på taxi som ett produkt og skiller ikke mellom selskapene. Derfor får man fortsatt kunder selv om man setter prisene opp, og man får ikke flere dersom man har lave priser. Allerede i dag er det et problem med useriøse i dette segmentet, og med flere drosjer og færre reguleringer vil det bli flere som tar en høy og uforutsigbar pris.» Sitatet er fra forsker på Transportøkonomisk institutt, Jørgen Aarhuag, og ble trykket i Klassekampen i en artikkel om regjeringens drosjeliberalisering. Forskeren tror det kan bli høyere priser når hvermannsen fra sommeren neste år skal kunne sette seg i bilen sin og bli drosjeoperatør, motsatt av hva man kanskje skulle tro.