Spin-off
Bieito/Knausgårds «Venter»: Festspillene skal ha ros for å gå i dialog med Ibsen og Grieg, selv om det ikke er helt klart hva de vil.

Midt på hovedscenen i Grieghallen står en stor, hvit kube. Den stråler som om den er opplyst fra innsiden, men så ser vi skyggene til sangerne på utsiden av kuben. Ja, hele koret står i en lang rekke forrest på scenen. Helt bak sitter orkesteret. Og det er stille. Meget stille. Lenge. Og det passer jo til verkets tema, nemlig å vente. Selv etter at Dronningen har tatt sin plass ligger ventingen i lufta. Men sakte skrider dirigenten, Eivind Gullberg Jensen, fram til et sted ute blant publikum, og sammen med Edvard Grieg Kor gir han tone til stillheten i den høytidelige, messende og subtilt ettertenksomme salmen «Guds sønn har gjort meg fri» (tonesatt av Edvard Grieg).
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent