Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Festspillåpning

Spin-off

Bieito/Knausgårds «Venter»: Festspillene skal ha ros for å gå i dialog med Ibsen og Grieg, selv om det ikke er helt klart hva de vil.

GODE VALG: Mari Eriksmoen i rollen som Solveig og Sarah Derendingers videodesign – med Edvard Grieg Kor til venstre og Bergen Filharmoniske Orkester til høyre. FOTO: THOR BRØDRESKIFT thor brodreskift

Midt på hovedscenen i Grieghallen står en stor, hvit kube. Den stråler som om den er opplyst fra innsiden, men så ser vi skyggene til sangerne på utsiden av kuben. Ja, hele koret står i en lang rekke forrest på scenen. Helt bak sitter orkesteret. Og det er stille. Meget stille. Lenge. Og det passer jo til verkets tema, nemlig å vente. Selv etter at Dronningen har tatt sin plass ligger ventingen i lufta. Men sakte skrider dirigenten, Eivind Gullberg Jensen, fram til et sted ute blant publikum, og sammen med Edvard Grieg Kor gir han tone til stillheten i den høytidelige, messende og subtilt ettertenksomme salmen «Guds sønn har gjort meg fri» (tonesatt av Edvard Grieg).

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?