Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Ord føles ustrekkelige i møte med Olav Christopher Jenssens visuelt slående bilder. De lar betrakteren dikte sine egne fortellinger.

Variasjon under full kontroll

SVINGER: «Smile» (1992) er et monumentalt maleri, men vitner samtidig om det visuelle talentet som gjør Jenssen til en av de kunstnerne som bare med noen få streker kan få et bilde til å svinge. ALLE FOTO: THOMAS WIDERBERG, ASTRUP FEARNLEY COLLECTION Thomas@Widerberg.no

De storslåtte maleriene til Olav Christopher Jenssen bærer sin tunge historiske arv med letthet.

Astrup Fearnley Museet, Oslo

Står til 15. september

Galleri Riis, Oslo

Står til 8. juni

Når Olav Christopher Jenssens (f. 1954) gigantiske lerreter nå fyller de indre salene i den delen av Astrup Fearnley Museet som rommer samlingen, føles det som å være på besøk i en tidligere fase av museets historie.Typisk nok har seks amerikanere – Cindy Sherman, Richard Prince, Nate Lowman, Dan Colen, Jeff Koons og Frank Benson – gått før Jenssen i rekken av jubileumsutstillinger med kunstnere som er særlig godt representert i institusjonens samling. Sammen er disse navnene betegnende for den påfallende vendingen mot kunst fra USA som har preget Astrup Fearnley Museet siden årtusenskiftet.