Sasha er ung,slank og pen. Og naiv. Vi møter henne idet hun ankommer Bodrum, en ferieby på den tyrkiske riviera. Hun ser ut til å skulle møte noen, men vi vet ikke hvem, eller hvorfor.
Tv viser vald i franske gater, men sosial vald blir også vedteke i lukka styrerom.
Med: Vincent Lindon, Mélanie Rover, Jacques Borderie, Olivier Lemaire.
Lengde: 1 t. 53 min.
I «Fransk opprør» kan vi sjå attkjennelege bilde av opphissa, streikande arbeidsfolk som veltar ein bil i Paris’ gater. Ut av bilen kryp ein skremd og forslått tysk konsernsjef som nett har avgjort at arbeidsplassane til franskmennene skal leggast ned. Det ser avskrekkande ut, ikkje minst i filmens reproduserte tv-reportasje. Korleis kan nokon forhandla med folk som opptrer slik? Er ikkje vald uakseptabelt i eit demokrati med regulert arbeidsliv? Bør ikkje folk slutta å aksjonera, før arbeidsgjevarane og staten kan gå i dialog med dei? Spørsmåla er jamt oppe til debatt i Frankrike. Mange av dei er nyleg aktualiserte av Emmanuel Macrons respons på dei gule vestane, eit opprør denne 2018-filmen – på nokre vis – er eit forvarsel om.
Nesten skikkelig «Hellboy»
AnmeldelseJon Hagene
En ny versjon av Hellboys historie.
(USA, 2019)
Regi: Neil Marshall.
Manus: Andrew Cosby (basert på Mike Mignolas tegneserie).
Med: David Harbour, Ian McShane, Sasha Lane, Milla Jovovich, Daniel Dae Kim.
Lengde: 2 t.
Historien om Hellboy prydet tegneseriehyllene på begynnelsen av 1990-tallet, med sterk strek og mørk humor, så da Guillermo del Toro annonserte sine planer om en filmatisering, med beintøffe Ron Perlman i tittelrollen, så jeg straks for meg en superheltfilm utenom det vanlige. Jeg ble ikke skuffet. Den imponerende «Hellboy» (2004) – og oppfølgeren (2008) – fremstilte både figur og univers på en måte som føltes definitiv. Jeg var derfor skeptisk da jeg nylig så at andre stod klare med en ny versjon.