Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Viten

Avsporing på timeplanen

Hvorfor fortsetter vi å pushe data på skoleungdom, når studie på studie viser at det gir dårligere læring?

AVSPORET: Vi vet ikke om digitale læringsmidler i skolen har positive effekter, men vet mye om de negative bivirkningene, skriver Bjørn Vassnes. Her bruker franske ungdomsskolestudenter smarttelefoner, nettbrett og laptoper på en yrkesskole i Bischwiller. FOTO: PATRICK HERTZOG, AFP/NTB SCANPIX PATRICK HERTZOG

Å ta i bruk et nytt legemiddel krever flere år med tester, også av den typen der den nye medisinen prøves ut på en mindre gruppe mennesker før den slippes løs på hele befolkningen. Man tar ikke i bruk et uprøvd legemiddel uten videre, og spesielt ikke på barn. Hvorfor gjør man da dette med digitale læremidler i skolen, som forskning over lengre tid har vist har skadelig effekter på våre barn?

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?