Avisredaksjoner over hele verden er blitt dramatisk redusert de siste årene. Gjentatte nedskjæringsrunder har gjort at for eksempel Aftenposten har mistet over førti prosent av redaksjonen på seks år. Journalister med fast ansettelse er nærmest en truet art, og stadig flere av havner isteden innen PR og såkalt «kommunikasjon». I skrivende stund er den største jobbannonsen på bransjenettstedet M24 fra Høyre, som søker kommunikasjonsrådgivere. De som fortsatt er igjen i avisene må på sin side dekke stadig større stoff-områder på stadig kortere tid. De gjør så godt de kan, men kvaliteten på journalistikken vil ha en viss sammenheng med ressursene som stilles til rådighet. Journalistikken har aldri vært og kan aldri bli fullstendig objektiv eller nøytral, men virksomhetens hederlige mål er å opplyse offentligheten, og finne fram til sannheten. At dette målet i det hele tatt eksisterer og strebes etter er verdifullt, og ikke noe vi skal ta for gitt.
Ottar Brox, Arne Johan Vetlesen, Bente Aasjord, Ola Innset og Magnus Marsdal skriver i Klassekampen tirsdager.