Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Teaterversjonen av «Havboka» gjør havet til noen rare greier.

Havet gir og tar

FISK I FOKUS: I Riksteatrets oppsetning av «Havboka» er håkjerringa gjort til hovedperson, spilt av Jan Sælid. Valget er vanskelig å forstå, mener vår anmelder.FOTO: ERIK BERG

Havet er blitt en bifigur i oppsetningen av Morten Strøksnes’ «Havboka».

Riksteatret, med turnéstart i Svolvær 6. februar.

Skrevet av: Morten Strøksnes.

Dramatisert av: Ole Anders Tandberg.

Regissør og scenograf: Ole A. Tandberg.

Komponist og lyddesigner: Joel Sahlin.

Kostymedesigner: Maria Geber.

Lysdesigner: Elisbeth Kjeldahl Nilsson.

Videodesigner: Anders Åhslund.

Maskør: Helge Bjørnå.

Med: Jan Sælid.

Som østlending var havet i barndommen min Oslofjorden, som jeg kunne skimte om jeg sto på tærne på rommet mitt, i hvert fall fram til det kom et stort kontorbygg og skygget for utsikten. Som andregenerasjonsnordlending har jeg fått lære at havet ikke er det samme som lunkent vann i Bunnefjorden, men en ferdselsåre, matfat, kultur og sivilisasjon. I godt over 1000 år har Vestfjorden gitt og tatt, og med godt fiske og tørrfiskhandel har det også vært noe av det som har skapt Norge.