Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Album

Italieneren og franskmannen

Album

Corelli: «Concerti Grossi & Sinfonia to Santa Beatrice d’Este»

Freiburger Barockorchester, Gottfried von der Goltz (leder)

Aparté

Album

François Couperin: «Les Nations»

Les Talens Lyrique, Christophe Rousset (leder)

Aparté

Til tross for at Arcangelo Corelli (1653-1703) ikke snurrer ofte nok i de fleste musikkelskeres platespillere, var han helt sentral i utviklingen av instrumentalmusikken i barokken. Den gang var det helt nytt at musikk uten sang fikk innta en så stor rolle. Tidligere hadde kirken motarbeidet virtuose instrumentale utfall. De så det rent instrumentale omtrent som en musikalsk porno som satte verdslig skjønnhet foran Gud. Men på slutten av 1600-tallet beveget mennesket seg langsomt mot opplysning. Kirken mistet makten og borgerskapet vokste fram, noe som beredte plass for instrumentalmusikkens nye rolle.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen