Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

Distraksjonsverktøyet

Å gi 12–15-åringer tilgang til et læringsverktøy full av spill og sosiale medier, er å sabotere læringen.

IPAD TIL FOLKET: Uten nettfilter og god opplæring ødelegger iPad mer enn den forbedrer, skriver lærer Peter A. Stivang. Her fra Jong Skole i Bærum, der rektor Frode Sømme var tidlig ute med å innføre iPad til alle. FOTO: LINDA BOURNANE ENGELBERTH Linda Bournane Engelberth

Min erfaring, etter syv år i ungdomsskolen, er at det er tre grunnleggende rammevilkår som må være til stede for at en læringsprosess skal oppstå. Dette er motivasjon for læring, fokus i arbeidsprosessen og dyp konsentrasjon. Når disse tre tingene er på plass, kan eleven rett og slett ikke unngå at læring oppstår.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?