- Norsk offentlighet har i dag innslag av en usunn og overdreven vilje til å utdefinere politiske meningsmotstandere framfor å diskutere saklig med dem. Tendensen gjør seg særlig gjeldende på sosiale medier, hvor enkelte har fått for vane å legge ut «se så dum han er»-poster. Til grunn ligger en oss eller dem-retorikk: Enten er du i det gode selskap, eller så er du ikke engang verdt å argumentere mot. VGs kommentatoravdelings overforbruk av den såkalte hesteskoteorien er også en del av bildet. Teorien – som i beste fall kan kalles en metafor og har lite med virkeligheten å gjøre – går ut på at ytre høyre og venstre egentlig er politiske tvillinger. Slik settes ståsteder i mistankens lys, helt uten bevis.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Andre folk er stort sett ute etter penger og prestisje. Eller?
Tid for tillit
Fokus
Blant amerikanske superkapitalister og trauste sosialdemokrater sprer det seg for tiden en erkjennelse. Modellen, eller kanskje snarere karikaturen, som kalles Homo Economicus har fått forme altfor mye. I arbeidslivet, skolesystemet, bonusordninger i næringslivet og sosiale støtteordninger har vi for lenge bygd på et grunnsyn der mennesket er grunnleggende lat og egoistisk, og at enkle insentiver kan ordne det meste. Da trengs gulrøtter som bonusordninger eller karakterer for å få arbeidstakere og elever til å yte, og pisk for å jage syke og arbeidsløse opp av sofaen.