Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Kronikk

Trusselen fra framtida

Historiefaget i skolen bør være mer enn et verktøy mot å komme tapende ut av samfunnsutviklingen.

LÅST FREMTID: Når framtida med globalisering og teknologisk utvikling framstilles som en trussel, blir historiefaget redusert til et verktøy for å mestre framtidas utfordringer. Her fra en klimaprotest i Brasil. FOTO: VANDERLEI ALMEIDA, AFP/NTB SCANPIX VANDERLEIALMEIDA

Skolen står overfor en omfattende fagfornyelse og læreplanarbeidet er godt i gang. Det er også debatten om historiens plass. Flere har uttrykt bekymring for at den historiske dimensjonen ved ulike fag nå står i fare for å forsvinne, senest en gruppe historikere i Klassekampen 26. september. De advarer også mot en presentisme (samtidisme) som kan ramme historiefaget selv, der samtiden gjøres til eneste premiss og målestokk for hva nyttig historisk kunnskap skal være.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?