Musikkbransjen er som en lunken Fernet-shot en het sommerdag: den smaker kanskje vondt, men føles godt. Her om dagen møtte jeg en gammel kollega fra Regnskogfondet. Hun spurte hva den største forskjellen var mellom å jobbe der og med en festival som Vinjerock. Det har jeg tenkt på i en uke. Forskjellen er stor og målbar.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Fortelleren: Laurie Andersons monologer borer seg fra hennes liv til våre.
I en helt egen liga
AnmeldelseKonsert
Laurie Anderson & Zeitkratzer
Ultimafestivalen
Rockefeller, Oslo, 22. september
I Aristofanes 2400 år gamle satiriske komedie «Fuglene» bygger fuglene en borg i skyene som skal blokkere kommunikasjonen mellom gudene og menneskene. Og nettopp fugler, både fra nevnte stykke og som bærere av de første minnene, i en eller annen form grunnlaget for de første fortellingene, får åpne Laurie Andersons avslutningskonsert under høstens Ultima. Tåkefuglborgen opererer som metafor for Donald Trumps foreløpig lite reelle, men like fullt akk så reelle mur mellom Mexico og USA, mens minnene, eller mer presist fortellingene, er kjernen i denne forestillingen.