I bokbransjen har vi en rekke privilegier. Knyttet til disse er også plikter, og en av de viktigste er å gjøre litteraturen tilgjengelig for leserne. Det er derfor foruroligende når Tom Harald Jenssen, konsernsjef i Norges største forlag og styreleder i Forleggerforeningen, avviser at Cappelen Damm er i ferd med å skape egne, lukkede systemer for sine titler. Praksis viser et annet bilde, noe Klassekampen, på eget initiativ, har satt søkelyset på. For det er jo nettopp det som skjer når forlaget gjør sine nye lydbøker tilgjengelig kun i Storytel, strømmetjenesten de selv eier 50 prosent av, uten å gjøre dem tilgjengelig for stykksalg hos Norges nettbokhandlere eller for strømming i konkurrerende strømmetjenester.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Grafikken som reproduksjonsteknikk
DebattKunst
Grafikerne Arne Bendik Sjur og Sverre Malling jamrer seg i Klassekampen (28. august) over den økende mengden juksegrafikk som nå sirkulerer i kunstmarkedet. Den er nemlig ikke originalgrafikk, men digitale reproduksjoner som ofte er basert på avfotograferte malerier. Denne prosessen har ingen ting med de originale grafiske teknikker å gjøre, der man ved håndens hjelp tegner inn motivet på en metallplate, en litografistein, eller en serigrafisk duk (silketrykk). Dette er komplisert håndverk, krevende på tegneplanet og nervepirrende under trykking.